I april kunde svt avslöja rader av brister hos de företag som tjänar stora pengar på att lova hjälp till arbetslösa.
Allt från för lite personal till meningslösa aktiviteter.
Annelie Wallman jobbade för några år sedan som jobbcoach anställd direkt av Arbetsförmedlingen. Hon säger att hon försökte slå larm om brister hos dom privata aktörerna, men utan att få något gehör från sina chefer.
– Det var alltså ingen chef som var intresserad av att göra någon kvalitetsbedömning på dessa coacher. Det gjordes aldrig några kontroller på det.
Ansvariga ointresserade
Och Annelie Wallman är inte ensam. svt har varit i kontakt med flera arbetsförmedlare, arbetslösa och andra aktörer som berättar hur man vid olika tillfällen försökt slå larm om missförhållanden men mötts av ett svalt intresse från myndighetens ansvariga.
Arbetsförmedlingens ledning tillbakavisar bilden. Generaldirektören Angeles Bermudez-Svankvist, som i april sa att hon själv blev upprörd över uppgifterna, säger så här om att många reagerat:
– Det får stå för de som sagt det, och så får du återgå till dem med de frågorna.
Det är ju personer som själva har erfarenheter och som säger att det har inte gått att nå fram?
– All information vi får, och vi har många människor på nationell huvudkontorsnivå, den vidtar vi åtgärder för. Om det inte kommit fram så är det naturligtvis väldigt viktigt att det gör det.
Arbetsförmedlingen genomför årligen hundratals lokala kvalitetskontroller hos bolagen, men som svt tidigare berättat har man de gångna åren bara hävt avtal i en handfull fall.