Foto: TT

Centern försvarar trafikhindren

Uppdaterad
Publicerad

De senaste årens satsning på trafikhinder i bland annat Jönköping är en del av en strategi för att göra trafiken säkrare. Trots kritik menar Centerpartiet i Jönköping att åtgärderna är nödvändiga.

– Vi får som politiker kanske vara beredda att stå upp och ta kritiken, säger Ann-Marie Nilsson (C).

Avsmalningar, gupp och chikaner i har orsakat en het debatt i den lokala valrörelsen i Jönköping. Flera partier vill se över farthindren, och Socialdemokraterna kallar till exempel en del av lösningarna för misslyckade.

Men Centerpartiet i Jönköping försvarar strategin.

Val 2018 Jönköping

– Vägledande har varit att få ner hastigheterna och skapa mer trafiksäkra miljöer, säger kommunalrådet Ann-Marie Nilsson (C).

Även om hon menar att det kan finnas enskilda trafikhinder där man kan överväga en annan utformning, så anser hon att åtgärderna överlag har varit nödvändiga, samtidigt som man arbetar med att se till att andelen bilresor minskar.

– Det finns ju alltid bilister som tycker det är jobbigt och då är det lätt som politiker att dras med. Jag tycker att man kan behöva stå upp och förklara tanken bakom. Det bygger ju på sakkunskap inom området.

”Populistiska diskussioner”

Anders Samuelsson som är centerpartistisk ordförande i stadsbyggnadsnämnden håller med och kallar en del av utspelen för populistiska.

– Det handlar ju inte om att jävlas med bilisterna. Man ska också komma ihåg att från boende i centrala delen kommunen har det även kommit krav på att få mer åtgärder för att sänka hastigheten.

Enligt Anders Samuelsson är trafikhindren bara en mindre del av orsaken till trängseln i stan. Störst betydelse har att staden växer och att många byggen pågår, samtidigt som inte minst delar av Torpaområdet varit uppgrävda på grund av omfattande gatuarbeten när va-nätet renoverats.

Nödvändiga åtgärder

Samtidigt medger han att trafikhindren också påverkar, men ser det som en nödvändig åtgärd för att få en säkrare trafik och styra över mer trafik till andra trafikslag. Han hänvisar även till den forskning som finns på området. Samtidigt som fler kommuner arbetar på liknande sätt.

– Grunden har varit den hastighetsöversyn som gjorts när många gator fått 40 km/h. Åtgärderna behövs för att tvinga ner farten, samtidigt som vi vill skapa säkra passager för gående och cyklister, säger Anders Samuelsson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Val 2018 Jönköping

Mer i ämnet