I onsdags, den 6 mars, presenterade Djurens rätt och hamburgerkedjan Max sitt nya samarbete. Samarbetet handlade om att elva produkter i hamburgerkedjans sortiment skulle märkas med Djurens rätts veganmärkning ”100 procent veganskt”.
Efter att nyheten släpptes var många kritiska på sociala medier. Här är några av kommentarerna på hamburgerkedjans Facebooksida:
”Känns väldigt märkligt att ni samarbetar med en organisation som vill förbjuda all djurhållning, när ni samtidigt säljer produkter från svensk djurhållning”, skriver en.
”Er samverkan med denna organisation kan jämföras med att ett kärnkraftverk skulle samverka med kärnkraftsmotståndare”, skriver en annan.
”Det är en skymf mot Sveriges verkliga planetskötare, de svenska bönderna”, skriver en tredje.
– Kommentarerna kommer från ett visst håll, en mindre grupp, som tycker att det här är dåligt. Jag tror att det finns intressen som försöker koppla Djurens rätt till den senaste tidens skriverier om djuraktivism och till sådana metoder som vi inte använder oss av, säger Moa Richter Hagert.
Jobbar med andra aktörer
Moa Richter Hagert säger att det är väldigt tråkigt att samarbetet nu inte blir av.
– Vi kommer att jobba vidare med olika aktörer och främja det veganska. Vad som händer med Max är för tidigt att säga, säger hon.
”100 procent veganskt” är Sveriges första veganmärkning och i dagsläget är det omkring 50 olika företag som använder sig av den, enligt Djurens rätt.
– Konsumenterna själva behöver inte lusläsa innehållsförteckningen. Vi har kontrollerat att produkten är helt vegansk, säger Moa Richter Hagert.
Det har tidigare framkommit att Djurens rätt har samarbetat med organisationer som begår brott och bland annat ”fritar” djur, något som SVT rapporterat om.
Djurens rätt tror inte att SVT:s granskning har bidragit till de kritiska kommentarer som uppstått på sociala medier om vegansamarbetet med Max, enligt Moa Richter Hagert.