På Hagagymnasiet i Norrköping känner läraren Petra Särnhammar igen sig i bilden av att lärarna gör olika bedömningar.
– Jag tror inte att man kan säga att vi lärare gör lika. Vi strävar förstås efter det men det är många gånger svårt. Det krävs mycket arbete med diskussioner och medbedömning och det är en så pass pressad situation i skolan att vi inte har så mycket tid, säger hon.
Fler betygssteg en förbättring
SVT Nyheter har frågat 150 lärare vid 50 slumpvis utvalda gymnasieskolor hur de ser på betygssättningen. Knappt 100 lärare i svenska, engelska respektive matematik vid i huvudsak samhällsprogrammet har svarat. En klar majoritet anser att den nya betygsskalan är tydlig och drygt 40 procent anser att den nya skalan innebär att det har blivit lättare att sätta betyg nu än vad det var med IG-MVG-skalan. Och de är framför allt nöjda med att betygsskalan nu innehåller fler steg.
Svårt dra generella slutsatser
Undersökningen är för liten för att dra generella slutsatser om lärarkåren i hela Sverige. Men vi kan ändå se att de som svarat gör olika i sina bedömningar. På frågan om vilket betyg läraren skulle ge om en elev nått kunskapskraven för ett A på alla moment utom ett, där eleven presterat motsvarande ett E, blir skillnaderna tydliga.
Ungefär en tredjedel skulle ge betyget A eller B. Var fjärde skulle ge ett D. En stor majoritet av lärarna låter eleverna få fler chanser att visa att de behärskar kunskapskravet där eleven fått ett sämre betyg. Det innebär alltså att eleven ges möjlighet att höja betyget.
Ångest av en ”dålig dag”
Enligt Matilda Hellström, ordförande för Sveriges elevråd Svea, jobbar och applicerar skolor betygssystemet olika.
– Till exempel är det numera på många skolor svårt att ha en ”dålig dag” som elev. Det gör att många känner ångest och stress av dagens betygssystem. Alla berättelser om elever som har ett A på de flesta moment, men får ett E på ett delmoment också resulterar det i ett D i slutbetyg. Sådana tolkningar är en verklighet för väldigt många, säger Matilda Hellström och fortsätter:
– Hur många chanser har man att lyfta sig efter att man misslyckats några gånger? Det är ofta väldigt olika och då inte bara från skola till skola utan också på en och samma skola.
Flera kunskapsprövningar
På Hagagymnaisiet i Norrköping arbetar personalen med att ge eleverna fler chanser att nå kunskapskraven.
– Jag lägger upp min kurs så att vi prövar varje kunskapskrav flera gånger. Det måste vara en grundförutsättning med det här systemet. Man kan inte bara pröva ett kunskapskrav en gång och sedan ska det ligga till grund för hela betyget, säger läraren Petra Särnhammar.