Fem timmar innan deadline kom parterna överens om ett nytt avtal för spårtrafiken. Det nya tvååriga avtalet innebär en löneökning enligt märket och en modell för hur arbetstagare ska kompenseras med ledighet för schemaförändringar som kommer tätt inpå det tänkta arbetspassen.
– Som det är nu är det öppet för tolkning, man kan fortfarande göra schemaändringa. Man ska kontakta medarbetaren, men får man inte tag på den eller man måste göra ändringar så får de göra det ändå, säger lokföraren Martin Morén, lokförare på Mälartåg.
Han tror att många kommer lämna järnvägen i och med det nya avtalet.
– Jag hade hellre gått i strejk för att verkligen se till att vi får ett bättre avtal nu.
”Inte tillräckligt”
Gällande ensamarbete på pendeltåg är man överens om att jobba i en partsgemensam grupp för att lyfta frågan hos myndigheter och politiker. Det är inte tillräckligt menar lokföraren Nils Westberg Ahlmark som TT intervjuat. Just den frågan ledde till en vild strejk, det vill säga icke godkänd strejk av facket, bland pendeltågsförarna i Stockholm.
– De borde ha gått ut i strejk för att försvara våra krav, och trycka på Almega för att få igenom så bra avtal som möjligt, säger Nils Westberg Ahlmark.