– Det var inte tydligt på något sätt att tjänsten kostade pengar. Så fort jag fick svar att det skulle kosta 800 kronor hoppade hjärtat till och jag blev jättenervös, säger Marie Tallsäter från Huddinge till SVT:s konsumentredaktion Plus.
Det var efter att Marie Tallsäter klickat på en annons i sociala medier som hon fick skriva in sin bils registreringsnummer för att få den värderad. Enligt henne framgick inte någonstans att det var en betaltjänst.
Men väldigt snart fick hon ett krav om betalning och fick dessutom veta att hon ska ha frånsagt sig rätten att ångra köpet. Detta trots att hon hört av sig till företaget redan tio minuter efter bilvärderingen och långt innan själva resultatet av värderingen hunnit komma.
Tusentals drabbade konsumenter
Bilvärderingssajter på nätet som inte är tydliga med vad tjänsten kostar är ett återkommande problem för svenska konsumenter. Tusentals anmälningar och klagomål har kommit in till Konsumentverket och deras enhet som hanterar utländska företag, Konsument Europa.
Under perioden januari-maj 2017 är det speciellt en hemsida som sticker ut: Hurmycket.com. Sidan har tagit emot flest klagomål av alla hos Konsument Europa – 164 stycken. Totalt sett har närmare 500 anmälningar och klagomål kommit in till Konsumentverket och Konsument Europa.
– Problemet med såna här sajter bara växer och det kommer att fortsätta växa. För många företag ser det som ett sätt att tjäna enkla pengar, säger Jolanda Girzl, enhetschef på Konsument Europa.
– Det som många konsumenter berättar för oss är att de inte har sett priset och därför trott att det varit en gratis tjänst, eftersom det finns flera bilvärderingstjänster som är gratis.
Jolanda Girzl menar också att Marie Tallsäter och andra med henne visst har rätt att ångra sig, eftersom Hurmycket.com inte uppgett tillräckligt med information om hur ångerrätten fungerar (se faktaruta).
LÄS MER: Så skyddar du dig som konsument på nätet
Tvivelaktiga kontaktuppgifter
Marie Tallsäter kontaktade Hurmycket.com för att bestrida betalningskraven, både via mejl och vanlig post. Via mejl fick hon fortsatta krav på betalning.
Svaret hon fick via post var lite mer oväntat. Brevet som hon skickat till den amerikanska postadress som står som kontaktuppgift på Hurmycket.com kom tillbaka.
Det amerikanska postverket hade stämplat över mottagaradressen med texten ”Återsänd till avsändaren. Adressaten är inte registrerad på den angivna adressen”.
Använder kritiserat inkassoföretag
Plusredaktionen har tidigare granskat bilvärderingssajten autopriser.net och den estniska juristbyrå, Storm & Mets, som skickat ut inkassokrav till de konsumenter som bestridit betalningskraven.
LÄS MER: Datainspektionen: ”Inkassoverksamheten är olaglig”
Marie Tallsäter som valde att bestrida alla krav från Hurmycket.com fick senare inkassokrav från samma juristbyrå med hot om att dras inför domstol. Men när hon bestred även dem blev det tyst.
– Jag hade från början kunnat bestämma mig för att betala för att slippa hjärtklappningen. Men när kraven slutade komma för att jag stod på mig kändes det jätteskönt, säger Marie Tallsäter.
Plusredaktionen har i under en längre tid sökt både Hurmycket.com och Storm & Mets utan att få något svar. 2016 fick vi dock kontakt med Storm & Mets ägare.
SE MER: Plus konfronterar inkassoföretagets ägare: ”Jag har en tvillingbror”