Sjöfartsverket driver helikopterbaser i Säve, Ronneby, Visby, Norrtälje och Umeå. Foto: TT

Nytt avtal för driften av räddningshelikoptrar

Uppdaterad
Publicerad

Ett år efter att förhandlingarna inleddes, stod i dag ett nytt avtal klart för hur Sjöfartsverket ska driva sina räddningshelikoptrar.

Det nya avtalet har varit på gång sedan början av 2017, då Sjöfartsverket började förhandla med de fackliga parterna. Den långa förhandlingstiden har bland annat lett till stora övertidskostnader och att det ibland blivit svårt att bemanna räddningsmanskap. Dessutom har det ibland varit svårt att hålla insatstiden till 15 minuter, skriver Ekot.

Avtalet berör samtliga helikopterbaser

Sjöfartsverket driver helikopterbaser i Säve, Ronneby, Visby, Norrtälje och Umeå och det nya avtalet kommer beröra samtliga baser.

Helikopteraffären

En följd av det nya avtalet kommer bli en förstärkt bemanning inom helikopterverksamheten, säger Sjöfartsverkets generaldirektör Katarina Norén till Ekot.

– Jag är oerhört glad över att parterna äntligen tagit i hand om principerna för ett nytt avtal. Det har varit en tuff period som slitit hårt på båda parter, säger Norén i ett pressmeddelande.

Massiv kritik mot Sjöfartsverket

Sedan 2014 har Uppdrag granskning granskat Sjöfartsverket och miljardupphandlingen av sju nya helikoptrar till sjö- och flygräddningen. Bland annat visades hur den högsta ledningen hemlighöll avgörande dokument, bröt mot lagen om offentlig upphandling och använde privata mejladresser i sina kontakter med den italienska tillverkaren Agusta Westland. Massiv kritik har riktats från flera tillsynsmyndigheter.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Helikopteraffären

Mer i ämnet