Svensk pilotförenings ordförande Ravaz Nermany säger att medlarnas bud ”nästan var ett skambud”. Foto: Henrik Montgomery / TT, Jannis Politidis / press

Pilotfacket: ”Nästan ett skambud”

Uppdaterad
Publicerad

SAS har inte tillgodosett ett enda av piloternas krav. Det säger Ravaz Nermany, ordförande för Svensk pilotförening. Samtidigt säger Karin Nyman, kommunikationschef på SAS att pilotern as krav är orealistiska.

– Vi gör allt vi kan, men man måste vara två för att förhandla, säger hon.

Ravaz Nermany är mycket kritisk till det bud som medlarna la fram under torsdagskvällen.

– Vi såg det nästan som ett skambud. Vi såg inget annat val än att förkasta det. Det var nästan sammantaget sämre än avtalet vi hade innan, säger han i SVT:s Morgonstudion.

Pilotstrejk på SAS

En av de uppgifter som figurerat är siffran 93 000, som SAS menar är snittlönen för deras piloter. Men enligt Nermany är det en ”oärlig och osann” bild av situationen.

– Det stämmer inte. Den här siffran har planterats av transportföretagen och har bara ett syfte. Det är att misskreditera och framställa SAS-piloterna i dålig dager, säger Nermany.

Enligt honom hamnar slutlönen efter en 25 år lång karriär som befälhavare på mellan 97 000 och 99 000, men att snittlönen för alla piloter skulle vara 93 000 menar han ”faller på sin egen orimlighet”.

– Vår önskan är att konflikten ska bli så kort som möjligt. Det är svårt att möta deras krav när de misksrediterar och svartmålar oss kontinuerligt, säger Ravaz Nermany.

SAS håller inte med

SAS upplever att de gjort allt de kan, och att kraven från piloterna är orealistiska. Det säger SAS kommunikationschef Karin Nyman.

– Vi har erbjudit krav som ligger i linje med vad andra medarbetargrupper i SAS fått, säger hon.

Hon tycker att det är ”väldigt märkligt” att facket har en annan syn på snittlönen.

– Den bilden vi har redovisat är ju att 93 000 är en snittlön, inklusive traktamente och tillägg. Möjligtvis får vi förtydliga och detaljera för det här är siffror som stämmer, säger Karin Nyman.

Skilda åsikter

Under fredagen gästade Flygtidningens chefredaktör Anders Carlsson Morgonstudion. Han säger att de två parterna tycks stå väldigt långt ifrån varandra, och och att de verkar utifrån olika förutsättningar.

– SAS-piloterna vill marknadsanpassa sina löner. De vill ha en viss kompensation för när SAS var i ett väldigt utsatt läge och de höll tillbaka sina lönekrav. Det kan väl ligga en viss sanning i det, säger han.

Hur kan man ha så olika bilder av lönen?

– Som jag förstår det så har man stoppat in flygtillägg och traktamenten, och hamnat på den här nivån. Fackförbundet anser att det inte ska räknas in och därför har vi hamnat här, säger Anders Carlsson.

Hur länge strejken kan pågå vill han inte spekulera i, men han hoppa  s att den är över så fort som möjligt.

– Det är kostsamt både för SAS och för pilotföreningen. Det är oerhört kostsamt att ställa in flyg, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Pilotstrejk på SAS

Mer i ämnet