Förra året vid den här tiden svämmade Postnords lokaler över av alla paket som kom från Kina, där nästan allt flögs in till Arlanda utanför Stockholm. När det var som mest strömmade det in 160 000 paket om dagen inför julhandeln. Nu ett år senare är det nere i 25 000 paket om dagen.
– Jag är helt övertygad om att beror på att det blivit dyrare att handla, säger Peter Hesslin som är chef på Postnord som har hand om hanteringen av paketen.
Han fortsätter:
– Sedan kan man också hoppas på att det finns mer medvetenhet i dag om hur handeln påverkar miljön och annat, säger Peter Hesslin.
Momsen drar ner beställningarna
För ett år sedan var det få kunder som betalade svensk moms för sina paket. Det gjorde att det gick att köpa hårsnoddar, mobiltelefonskal och andra mindre prylar för bara några tior. Men när Tullverket krävde att Postnord skulle driva in momsen, och Postnord då också tog ut en avgift för hanteringen, blev det mycket dyrare.
– Jag tror att det här lustfyllda med att ”jag köper bara för att det är billigt” har försvunnit, säger Peter Hesslin
Det är dock fortfarande många svenskar som handlar från Kina och på sikt tror Postnord att handeln med Kina kommer att öka.
– Mycket av det vi går och köper från svenska nätbutiker och svenska affärer kommer från Kina. Jag tror därför att många i framtiden använder plattformarna där eftersom det blir billigare att köpa direkt från ursprungslandet.
Drönare för en tredjedel av priset
För vet man vad man vill ha är det fortfarande mycket billigare att gå till direkt landet där en stor del av världsproduktionen sker. En av dem som tänker göra så är Jossef Idrissi som arbetar på Postnords lager utanför Stockholm.
Han planerar att köpa en drönare till sin sexårige son. Modellen han vill ha kostar från 2 000 kronor och uppåt i Sverige medan han kan hitta något liknande i Kina för bara 400-800 kronor.
Men vad gör du om den kinesiska drönaren går sönder?
– God fråga, då får jag köpa en till då, säger Jossef Idrissi