Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
– Jämfört med andra rafinnaderier och stora industrier har vi en klimateffektivitet, säger Ulrika Fager på Preem. Men begreppet ”klimateffektivitet” menar Greenpeace är vilseledande. Foto: Björn Larsson Rosvall/TTVisa alla (4)
Visa alla (4)

Preem anmäls till KO – anklagas för vilseledande ”greenwashing”

Publicerad

Preem har i en rad artikelliknande annonser framställt sig som ett miljövänligt företag. Nu anmäls kampanjen till Konsumentombudsmannen. – Att beskriva ett raffinaderi med någon form av klimatfördel är som att prata om hälsosamma cigaretter, menar Greenpeace. Bolaget tillbakavisar kritiken.

Den planerade utbyggnaden av Preems raffinaderi i Lysekil har hamnat i centrum för klimatdebatten, och bolaget har använt flera olika kanaler för att få ut sitt budskap. Bland annat har man köpt en rad artikelliknande annonser, så kallad ”native advertising” i bland annat Dagens Nyheter och Expressen.

Preem vill inte berätta hur mycket pengar man lagt på artikel-annonserna, men man förklarar att man köpt dem för att nå ut med en mer fördjupad information om sina framtidsplaner.

– Det är ett sätt att utveckla mer omfattande texter än i en kortfattad annons, säger Ulrika Fager, chef för kommunikation och public affairs på Preem.

Men Greenpeace ifrågasätter alltså sanningshalten, och anmäler nu kampanjen till Konsumentombudsmannen.

– Först och främst är det en svag avsändaridentifikation, man kan inte alltid tolka att det är reklam. För det andra är det fullt av påståenden som är vilseledande eller felaktiga, säger Gustav Martner, nordisk digitalchef på Greenpeace.

Texterna har en annonsmarkering som visar att innehållet kommer från Preem. Bolaget uppger att alla påståenden är faktakollade och tillbakavisar att man skulle ägna sig åt ”greenwashing”.

Jämför med ”hälsosamma cigaretter”

Bland de påståenden som Greenpeace kritiserar finns en formulering om att bolagets raffinaderi skulle vara ”ett av världens mest klimateffektiva”.

– Att beskriva ett raffinaderi med någon form av klimatfördel är som att prata om hälsosamma cigaretter. Naturligtvis kan det finnas skillnad på ett cigarettfilter och ett annat, men för länge sen kom vi fram till att det inte är rimligt att prata om hälsosamma cigaretter, säger Gustav Martner.

Ordet ”klimateffektiv” syftar enligt Preem på att bolagets verksamhet orsakar mindre miljöskada per producerad enhet än andra bolags.

– Jämfört med andra raffinaderier och stora industrier har vi en klimateffektivitet, säger Ulrika Fager.

Ni producerar mer oljeprodukter men med mindre klimatpåverkan än andra som haft samma produktion?

– Ja så kan man säga.

”Klimateffektiv” ska inte heller uppfattas som ”bra för klimatet”.

– Vi har vägt våra begrepp och ord på många sätt.

Så ni påstår inte att en utbyggnad är ”bra för klimatet” men att det är ”klimateffektivt”?

– Ja.

Se argumenten i videon ovan.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Utbyggnad av Preem

Mer i ämnet