Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Konsumentvägledaren Johanna Persson reder ut några av de vanliga frågorna om vad som gäller om du har bokat en resa till ett coronadrabbat område. Foto: SVT

Detta gäller om du har bokat en resa till coronadrabbat område

Uppdaterad
Publicerad

Efter att flera fall av coronavirus har konstaterats i Sverige är det många som hör av sig till Konsumentverket med frågor om vilka rättigheter man har om man har köpt en resa till ett av de drabbade länderna.
– Om exempelvis utrikesdepartementet (UD) avråder från resor till en plats så är möjligheten att få pengarna tillbaka större, säger konsumentvägledaren Johanna Persson.

Har man bokat en charterresa så har man ett skydd i paketreselagen som säger att vid extraordinära omständigheter så kan man ha rätt att avbeställa kostnadsfritt.

– Vad som dock räknas som extraordinärt måste prövas från fall till fall, förklarar konsumentvägledaren Johanna Persson i SVT:s Morgonstudion.

Upp till flygbolaget

Om man däremot bara har bokat en vanlig flygresa så är det helt och hållet villkoren för just den biljetten som avgör huruvida du kan få pengarna tillbaka.

– Då får man själv kontrollera vad som gäller då villkoren kan skilja sig mycket. Vissa flygbolag kanske hjälper till och är mer flexibla med ombokningar. Man får kontakta sitt flygbolag helt enkelt.

Fler frågor och svar finns i klippet ovan.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Nya coronaviruset

Mer i ämnet