Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Se intervjuerna med Facebook och Googles Sverigechefer om deras roll i kampen mot pandemin. Foto: TT/SVT

Så kan techjättarna gå segrande ur coronakrisen

Uppdaterad
Publicerad
De stora techbolagens hjälp till myndigheter i Coronakampen kan förskjuta maktbalansen gentemot den politiska makten, som tidigare jagade dem med böter och krav på regleringar. Även affärsmässigt kan de komma att gå stärkta ur krisen, menar experter.

”Big Tech” var fram tills pandemin ”Bad Tech” i många lagstiftares ögon. På båda sidor Atlanten har Amazon, Google, Apple, och Facebook fått utstå kritik för att de vet för mycket om oss, betalar för lite skatt, och blivit för stora för att det ska vara bra för konkurrensen.

Men piskan är tills vidare lagd på hyllan. Istället tar myndigheter nu hjälp av dem för att sprida information och spåra smitta.

– Vi jobbar med en massa globala experter: WHO, Folkhälsomyndigheten, MSB och liknande organisationer i alla länder. För att säkerställa att den information som de rekommenderar kommer ut till befolkningen, berättar Facebooks Sverigechef Sam Rihani.

”Ska hjälpa till att stävja spridningen”

Google gör ”mobilitetsrapporter” utifrån den positioneringsdata vi lämnar ifrån oss genom deras kartapp, för att hjälpa myndigheterna se var vi rör oss mindre och mer nu när Coronan fört med sig restriktioner.

Tillsammans med Apple har man också tagit fram en teknisk plattform för att bygga smittspårningsappar.

– Regeringar och myndigheter ska kunna bygga vidare på det. Förhoppningen är ju att det ska hjälpa till att stävja spridningen av pandemin, säger Sara Övreby som är samhällspolitisk chef på Google Sverige.

Genom de här insatserna håller de nu på att bli ”Good Tech”. Men kan det blidka de politiker, framför allt i EU, som på sistone hotat bolagen med regleringar och ökad beskattning?

Kan gynnas av annonsras

Erik Wetter, forskare på Handelshögskolan i Stockholm som suttit i expertgruppen för EU-kommissionens nya datastrategi, tror att techbolagen kommer använda det till sin fördel. Men att EU också kommer vända det mot dem.

– Om man nu visar vilket stort värde den här tekniken har, så kan man ju argumentera för att tekniken, för allmänhetens bästa, inte ska kontrolleras av privata företag utan av myndigheter.

Carl Fritjofson, investerare i Silicon Valley på svenska Creandum, tror också att techjättarna på sikt kan gynnas affärsmässigt av det annonsras som just nu drabbar både gamla och nya mediebolag.

– Det här skulle ju kunna bli den dödsstöt som slår ut väldigt mycket tidning, tv och radio. När väl då annonsmarknaden kommer tillbaka, så finns det färre större kanaler att välja mellan. Google och Facebook kommer då att öka sin marknadsandel.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Nya coronaviruset

Mer i ämnet