Om en knapp månad lägger Skolkommissionen fram sina förslag till hur den svenska skolan ska bli mer likvärdig, alltså hur alla elever ska få samma förutsättningar.
Behovet av större likvärdighet är stort, menar Lärarnas Riksförbund, LR, som i sin undersökning visar att skolor från välbärgade och trygga områden ofta får lika mycket pengar som skolor i utsatta områden, där barnen har helt andra behov av stöd och resurser.
I många kommuner är det svårt att se ett samband mellan elevernas behov och hur mycket pengar kommunerna skjuter till. Till exempel kan en socioekonomiskt utsatt skola i en kommun få mindre pengar per elev än en högpresterande skola i grannkommunen.
Inget tydligt mönster
LR har gjort undersökningen för att försöka få svar på frågan om skollagens krav på att kommuner ska fördela resurser till skolor ”efter barnens och elevernas olika förutsättningar och behov” verkligen har resulterat i ökad kompensation till grundskolor med större behov.
Undersökningen visar att det inte finns något sådant tydligt mönster. ”I vår undersökning finner vi skolor i olika delar av landet som har lika tuffa förutsättningar, men som får helt olika ersättning per elev från ansvarig kommun”, skriver LR i sin sammanfattning.
LR konstaterar också att ”skillnaderna förblir oförklarade” på nationell nivå. Olikheter i lokalkostnader och löner i kommunerna kan inte förklara dem.
Agenda söndag 26 mars kl 21.15 i SVT2 och SVT Play. I studion: Utbildningsminister Gustav Fridolin (MP). Se programmet här, direkt eller i efterhand.