Telefonbokning för vaccination dröjer – internt missnöje

Uppdaterad
Publicerad

Stockholm halkar efter med vaccinationen mot covid-19. Samtidigt dröjer en central telefonlinje för tidsbokning flera veckor – vilket har resulterat i en stor frustration bland vaccinationspersonal, enligt uppgifter till SVT.

Tusentals lediga tider fanns på region Stockholms vaccinationsmottagningar i veckan. Det har rört upp starka känslor bland stockholmare som väntar på vaccin.

Kritiker anser att en bidragande orsak är att det krävts bank-id för att boka tider på exempelvis Stockholmsmässan i Älvsjö.

SVT Nyheter granskar

Redan i början av februari utlovade regionen att ett system för telefonbokning skulle vara i gång till nästa vaccinationsfas.

Men telefonlinjen är ännu inte på plats och väntas dröja flera veckor.

– Man blir ju förbaskad. Många har inte bank-id så det är klart att det hade blivit bättre om det funnits ett telefonnummer att ringa, säger Curre Hansson, ordförande för PRO-distriktet i Stockholms län.

”Väldigt olyckligt”

Enligt uppgifter till SVT finns det en stor frustration bland vaccinationspersonalen över att det inte finns ett gemensamt telefonsystem för tidsbokning. En person med god insyn i vaccinationsprocessen i Stockholm beskriver det som ”väldigt olyckligt” att telefonlinjen inte finns på plats.

Magnus Thyberg, vaccinsamordnare i region Stockholm, ser däremot inga problem med att den gemensamma telefonbokningen inte är i gång.

– Vi gör bedömningen att det är vårdcentralerna som är basen i vår vaccination. När vi går in i nästa skede kommer vi ha en central telefonlinje för dem som inte har digital möjlighet, säger han.

Tittar man på de senaste siffrorna från Folkhälsomyndigheten, som släpptes på torsdagen, ligger Stockholm i botten vad gäller vaccinering.

Gotland: Äldre vana vid telefon

Region Gotland har valt en annan strategi än Stockholm vad gäller tidsbokning. Den som vill boka en vaccinationstid möts av ett telefonnummer på regionens sajt.

– Den äldre generationen har en vana av att boka via telefon, därför har vi valt den här lösningen för att man ska få en person att prata med. Vi ska inte tvinga in folk i en teknisk lösning som man inte är bekväm med eller van vid, säger Ulrika Widange, regionens processledare för vaccinationen.

Enligt henne har telefonlinjen varit en viktig pusselbit för att de har kunnat hålla en god vaccinationstakt.

– Jag tror att den spelar en helt avgörande roll, säger Ulrika Widange.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT Nyheter granskar

Mer i ämnet