Medicinerad man i 70-årsåldern lurades – fick fakturor på 10.000 kr

Uppdaterad
Publicerad

Kalles snart 70-årige affärspartner fick ett samtal från en försäljare. Sedan ett till och ett till. Snart hade deras lilla företag mångdubblade räkningar för abonnemang, mobiler och surfplattor som de inte behövde.

Under tre dagar i september fick den snart 70-årige styrelseledamoten sju säljsamtal från bolaget Dialect.

Säljaren fick honom att tacka ja till tio abonnemang, fyra mobiltelefoner, två surfplattor, två datorer och en lång rad tillbehör och försäkringar.

SVT granskar Dialect

– De första fakturorna var på nästan tio tusen kronor. Vi var vana vid fem hundra, berättar vännen och affärspartnern Kalle.

Kostnaderna hotade äta upp hela företagets omsättning, och för Kalle började en tröstlös kamp för att komma loss från avtalen.

LÄS MER: 74-årige Bertil har 56 abonnemang

Kan inte numret

Det finns inspelade avtal där vännens säger ja, men Kalle är övertygad om att vännen varit påverkad av mediciner när säljaren ringde upp.

Kalle har också tagit ut, och låtit SVT Nyheter ta del av, vännens medicinlistor för den aktuella tiden.

På ett av de inspelade avtal som SVT tagit del av, framgår dessutom att styrelseledamoten inte kan sitt eget bolags organisationsnummer.

– Han har inte ens en dator. Vad ska han med mobilt bredband till? säger Kalle.

Kalle vill inte gå ut med sitt efternamn, eller med bolagsnamnet, eftersom historien varit så omskakande för både honom och hans vän. När SVT Nyheter frågar hur mycket tid man fått lägga på kampen mot fakturorna stockar sig rösten för Kalle.

– Det är väldigt mycket från hösten 2016 och fram till nu...som har påverkats av det här.

LÄS MER: Så luras småföretagarna av säljarna

Dialect backar

När SVT möter Dialects vd John Rydberg tar han kraftfullt avstånd från säljarens agerande.

– Ja vi beklagar det som hänt. Affären borde aldrig ha genomförts, och säljaren har fått en varning.

Men historien slutar inte med den första säljaren. I januari blev Kalles kompis uppringd igen, av en annan Dialect-säljare som sålde på honom ännu fler abonnemang och prylar.

LÄS MER: Ministern: ”Ingå inga avtal på telefon”

Och när Kalle vände sig till Dialects kundtjänst för att avsluta abonnemangen – möttes han av kalla handen.

– Man kan säga i det här fallet har allting gått fel, kommenterar John Rydberg som intygar att Dialect nu skärper sina rutiner.

Hjälp från Telia

Abonnemangen avslutades också till sist, men först efter att Kalle fått hjälp av operatörerna Telia och Telenor, vars abonnemang Dialect sålt.

Båda bolagen uppger för SVT att de ser allvarligt på Dialects agerande, och förutsätter att bolaget vidtar åtgärder som förhindrar en upprepning.

Har du erfarenhet av telefonförsäljning? Kontakta SVT:s reporter.

FAKTA: Telefonförsäljning till företag

En småföretagare har inte samma skydd som en konsument när man tecknar ett avtal över telefon. Framför allt saknar företagaren ångerrätt.

Regeringen förbereder just nu ett lagförslag där det ska krävas att kunden skriftligt bekräftar en muntlig uppgörelse, vilket SVT berättat om tidigare. Men den lagändringen kommer bara att rikta in sig mot konsumenter och alltså inte hjälpa företagare.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar Dialect

Mer i ämnet