Under fredagen påbörjades en inledande förstudie som ska visa om det är aktuellt för Haverikommissionen att göra en utredning av olyckan. I förstudien ska bland annat se vilka konsekvenser som olyckan har lett till.
– Dessutom så samlar vi in så mycket fakta som möjligt av sådant som kan försvinna när man börjar flytta på vagnarna, säger Eva-Lotta Högberg, Statens Haverikommission.
Det var till en början oklart när själva röjningsarbetet kan inledas men under fredagseftermiddagen meddelade Haverikommissionen att röjningen börjar under lördagen.
Gör noggranna kontroller
En stor del av vagnarna i bakre delen av tåget klarade sig genom kraschen utan att spåra ur. De har nu transporterats bort vilket har frigjort en stor del av banan redan nu. På så sätt har utredarna kunnat göra noggranna kontroller av den delen av banan, men ännu har de inte lyckats hitta någon förklaring på varför olyckan inträffade.
– Det vi tittar på nu är hur spåret ser ut, om det finns märken som kan ha haft betydelse för urspårningen. Det är det vi ska gå hem och analysera nu, säger Eva-Lotta Högberg.
LÄS MER: Dåligt underhåll kan vara orsaken