Friskolan MTH-utbildning i Hudiksvall hotas av ett vite på 300 000 kronor av Skolinspektionen för allvarliga brister. Foto: SVT

Allvarliga brister på Hudiksvallsskola – elever fick inte sina betyg

Publicerad

Skolinspektionen gjorde en tillsyn och upptäckte en rad allvarliga brister på friskolan MTH-utbildning i Hudiksvall för knappt ett år sedan. Flera av bristerna har inte åtgärdats och Skolinspektionen kan efter en ny tillsyn konstatera att ytterligare allvarliga brister har tillkommit. Nu riskerar skolan att betala ett vite på 300 000 kronor om bristerna inte åtgärdas innan 3 juni.

Skolinspektionen beslutade i början på juni 2018 om ett föreläggande för MTH-utbildning som är en friskola för elever i åk 4-9 i Hudiksvall. De hade efter en tillsyn konstaterat att skolan inte uppfyller skollagens krav på flera punkter och fick till sista augusti 2018 att åtgärda problemen. När Skolinspektionen genomförde en uppföljning visade det sig att flera av punkterna inte var åtgärdade och nya brister hade tillkommit.

– Vi har konstaterat att det är allvarliga brister där eleverna drabbas. Det är viktigt att de får den undervisning de har rätt till, deras skolår går inte i repris och det är allvarligt. Det är därför vi har förelagt om vite på 300 000 kronor, säger Elisabeth Wikén, avdelningschef på Skolinspektionen.

Olegitemerade lärare sätter betyg

Skolinspektionens utredning visar att eleverna inte fått betyg i alla de ämnen de fått undervisning i. Det förekommer felaktigheter och otydligheter vid betygssättningen. Lärare som saknar legitimation har på egen hand beslutat om elevers betyg utan medverkan från legitimerad lärare, vilket inte är förenligt med skollagens bestämmelser. Skolinspektionen bedömer också att det finns brister i elevhälsans förebyggande och hälsofrämjande arbete.

Elever utan särskilt stöd

Skolinspektionen anser att det är särskilt allvarligt att rektorn inte alltid inleder en utredning kring särskilt stöd när skolans personal anmält att de befarar att en elev, som trots att den fått stöd i form av extra anpassningar, inte kommer att nå de kunskapskrav som minst ska uppnås. Av utredningen framgår att 10 av 24 elever i årskurs 9 hade underkänt i matematik vårterminen 2018, men att endast en av dessa elever har påbörjat en utredning kring särskilt stöd.

Lika allvarligt ser de på att den form av elektronisk signatur som skolan använder vid signering av betyg kan används på ett sådant sätt att det kan framstå som om ansvarig lärare har signerat betygen trots att signeringen genomförts av någon annan.

– Många brister tyder på att huvudmannen inte förstår allvaret fullt ut och vilket ansvar som följer med att bedriva en skola enligt skollagens krav, säger Elisabeth Wikén.

Rektorn inte orolig

Johanna Örnehag, rektor på MTH-utbildning säger att hon inte känner någon oro över att de inte ska kunna åtgärda det Skolinspektionen anmärkt på och påpekar att det är en nystartad skola som fortfarande är under utveckling.

– Vi har redan åtgärdat flera av de saker som de anmärkt på, vi är på rätt väg. Några av punkterna som Skolinspektionen påtalat anser vi är direkt felaktiga, säger hon.

Skolinspektionen menar att era brister drabbar eleverna allvarligt, skolan går inte i repris, vad tänker du om det?

– Vi gör ju vårt bästa och vi tar ju till oss deras beslut, målsättningen är ju att vi ska följa dem till punkt och pricka, svarar Örnehag på det.

Av 24 elever så var det bara 10 som nådde upp till kunskapskraven, hur kommer det sig?

Samma elever har haft svårigheter sedan tidigare, man kan inte jobba in de kunskapsluckorna på en, två terminer. Sen kan vi alltid förbättra precis som alla andra. Vi ger eleverna hjälp hela tiden, men när det gäller särskilt stöd behöver vi förbättra rutinerna.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer