Förra sommaren tvingade bristen på sjuksköterskor fram en minskad bemanning på akuten under delar av dygnet.
I år är läget betydligt bättre, åtminstone så här långt. Det säger sjukhuschef Thomas Wallén. Trots att patienttrycket på akuten i Helsingborg är det största i hela Skånes, inte minst när sommargästerna kommer.
Det finns flera orsaker till förbättringen.
– Vi jobbar medvetet för att skapa drägligare arbetsförhållande på akuten och har lyckats skapat en bra stämning som gör att anställda stannar på akuten. Därför har vi bättre bemanning i år, säger han.
Kortare tid på akuten
Den här sommaren finns det dessutom fler vårdplatser som avlastar akuten.
– Vi har tio platser mer än förra året. Så nu är regeln att en patient maximalt stannar där 24 timmar på akuten. Tidigare kunde det handla om mellan två och fyra dygn och överfulla korridorer, säger Thomas Wallén.
Nästa vecka träder ytterligare en ny arbetsmetod i kraft i syfte att få ner antalet patienter på akuten: Aktiv hänvisning till vårdcentralerna.
– Många som kommer till akuten är lindrigt sjuka som gör ett spontant besök, ofta personer mellan 20 och 40 år. De vet helt enkelt inte vart de annars ska vända sig, vilken vårdcentral de är listade på, säger Thomas Wallén.
Får hjälp att hitta rätt
När akutens personal bedömer att ett tillstånd är lindrigt hjälper de patienten att hitta ”sin” vårdcentral och uppmanar till ett besök där istället.Dessutom slipper patienterna långa väntetimmar på akuten – i vissa fall hela natten.
– Vi kan också hänvisa till vårdcentralernas kvälls- och helgmottagning som ligger vid sidan av akuten.
Å andra sidan kan vårdcentralerna vända sig till sjukhuset och få hjälp med diagnos och behandling av patienter.
– De kan ringa och prata med våra specialister och slipper därför oftare remittera till akuten, säger Thomas Wallén.
Så här rapporterade SVT Nyheter Helsingborg om situationen förra året: