Foto: Jonas Ekströmer/TT

Rektor i Gällivare tror pandemin kan ändra skolan i grunden

Publicerad

Elever försvann under radarn och lärare har kämpat för att hålla motivationen uppe. Men trots svårigheterna med distansundervisning ser rektorer en ny väg framåt efter pandemin.

– Här finns det potential att förändra hela skolan om man vill, säger Peter Axelsson, rektor för Lapplands gymnasium i Gällivare.

Den 17 mars 2020 rekommenderade regeringen att gymnasieskolorna skulle övergå till distansundervisning, och över en natt tömdes skolor över hela landet på elever.

TT har intervjuat fyra rektorer som ger en bild av ett utmanande år – som trots allt har gått över förväntan.

Coronaviruset i Norrbotten

– Resultaten har inte varit lika bra som vanliga skolår, men det går inte att förvänta sig heller. Att de ändå är så pass bra som de är tycker jag är otroligt, säger Torbjörn Hanö, rektor för en av landets största gymnasieskolor, Polhemsskolan i Lund med drygt 2 600 elever.

– Grovt uppdelat har vissa elever haft det mycket jobbigare på grund av detta, medan det finns en minoritet som faktiskt lyckats bättre.

”Oroliga för elever som försvann under våren”

Bilden delas av Peter Axelsson, rektor för bland annat naturprogrammet och skidgymnasiet på Lapplands gymnasium i Gällivare, som har nästan 600 elever. Vissa elever blev ”extremt duktiga” hemma och presterade bättre, men det slog åt båda hållen, säger han.

– Vi är oroliga för en del elever som försvann lite grann under våren. Det var elever som valde att göra andra saker, kanske vara uppe på nätterna. Det var inte så många, men det var för många.

Tror att pandemin kan förändra skolan

Peter Axelsson, rektor på Lapplands gymnasium i Gällivare, tror att lärdomarna från pandemin kan förändra gymnasieskolan i grunden.

– Jag hoppas att vi ser vad det här har gett oss, och vilka verktyg vi fick. Att vi verkligen funderar på att en del elever har gynnats av att ha den här distans- och fjärrundervisningen, och det kanske man ska fortsätta med.

Han fortsätter:

– Skolan är till för eleverna, och det som är bäst för dem är det vi ska sikta in oss på. Sedan passar det inte en del elever, då måste man ha alternativet också.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Coronaviruset i Norrbotten

Mer i ämnet