– Jag har en förhoppning av att vi kan få en bättre bild av exempelvis varvtal och motorns gång under händelseförloppet, säger Peter Swaffer om ljudinspelningen. Foto: Cornelia Schauerman/SVT/Jeppe Gustafsson/TT

Ljudinspelning kan ge svar om motorhaveri

Uppdaterad
Publicerad

Utredningen av vad som låg bakom flygplansolyckan i Örebro pågår fortfarande med full kraft.

På flygplatsen fanns inga kameror uppsatta som fångade händelsen – men en ljudinspelning utredarna fått in kan vara till stor hjälp.

– Man kan med ganska hög exakthet säga vad varvtalet på motorn är, säger Peter Swaffer, avdelningschef vid Statens haverikommission.

Polisen och Statens haverikommission, SHK, fortsätter sitt arbete med att samla in information för att ta reda på vad det var som orsakade flygskraschen i torsdags, där alla nio ombord omkom.

De mobiltelefoner och kameror som hittats i planet har ännu inte analyserats.

Flygkraschen på Örebro flygplats

– Jag har inte någon jätteförhoppning om att någon information där i är oss till värde. Vi kommer naturligtvis gå till botten med allting, men normalt sett filmar man ingenting under start, säger Peter Swaffer.

Fick inspelning från privatperson

Enligt Peter Swaffer fanns det inga kameror från flygplatsen som fångade flygplanet under olyckstillfället. Från polisens håll efterlyser man filmmaterial från privatpersoner.

Något som däremot skulle kunna ge en fingervisning om vad som låg bakom kraschen är en ljudinspelning som man fått in från ett vittne. Både SHK:s ljudlaboratorium och polisens ljudtekniker har satts i arbete.

– Sådant ljud kan vara av värde. Man kan på avancerad nivå filtrera bort allt så att det bara är motorn man hör. Ur det ljudet kan man sedan gå in och bestämma olika frekvenser och med ganska hög exakthet säga vad varvtalet på motorn är. Hör vi att någonting avviker så är det av intresse, säger Peter Swaffer.

Motorn hanteras separat

För SHK handlar lördagens arbete till stor del om att samla in alla delar av flygplansvraket. Känslig instrumentering och elektronik från planet och motorutrymmet tas ut var för sig. Motorn hanteras separat och transporteras bort i en skyddad låda.

På söndag eftermiddag räknar man med att kunna bärga allt från olycksplatsen.

– Vi går försiktigt fram, vi vill inte riskera att förstöra något ännu mer. Om något är bräckligt så får vi göra en funktionskontroll för att se om det finns något att hämta innan vi demonterar det.

Kan be om extern hjälp

Delarna kommer till en början att transporteras direkt till SHK:s lokal i Strängnäs. Där kommer en första bedömning att göras med hela utredningsteamet och experter innan delar skeppas vidare för extern hjälp.

Som exempel nämner Peter Swaffer flygmotortillverkaren Pratt and Whitney i Kanada.

– Den kanadensiska haverikommissionen kan vara vår förlängda arm, säger Peter Swaffer.

Hittills har Haverikommissionen kunnat kartlägga ett troligt händelseförlopp för olyckan. Planet ska ha hamnat i svårigheter kort efter starten, på cirka 100 meters höjd och då gjort en kraftig vänstersväng för att därefter gå i marken.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Flygkraschen på Örebro flygplats

Mer i ämnet