I Annelis vardag ingår inte bara hembesök hos äldre, utan också att installera och programmera trygghetslarm.
– I somras började vi märka av fördröjningar, från det att brukaren tryckte på larmknappen i sitt hem tills dess att Tunstalls trygghetscentral ringde upp och larmade ut oss, säger hon.
– Tunstall garanterar att hela kedjan ska ta max 20 minuter, men istället kunde det ta 40-50 minuter.
Problemen förvärrades
För några veckor sedan började det bli ännu värre, berättar Anneli:
– Det har hänt att det tagit 4-5 timmar innan vi larmats ut. Det är inte klokt, så får det bara inte vara.
Anneli säger att hon själv kontaktade Tunstalls trygghetscentral redan i somras för att fråga om orsaken till problemen.
– Jag undrade om de var underbemannade men fick först inget riktigt svar. Till slut fick jag svaret att larmen, speciellt på morgnarna, ställdes i kö för att de var så många att man inte hann med.
Problemen väcker oro hos både äldre och anhöriga, konstaterar hon:
– Alla, inte minst anhöriga som bor på annan ort, vill ju vara säkra på att någon kommer när deras nära och kära larmar.