Det nya avtalet ska gälla från 12 december 2021 till 31 december 2033. Enligt beslutsunderlaget är god punktlighet, hög regelbundenhet och god komfort viktigt. De trycker också på vikten av att väntetiderna i Linköping vid byten inte blir för lång. Vidare nämns att det finns en möjlighet att återuppta direkttrafiken Kalmar – Stockholm, såvida det inte påverkar Östgötapendeln negativt.
Eldrift målsättning
Upphandling av nya tåg pågår och enligt dagens tidsplan ska de vara i trafik 2024. Enligt avtalets inriktning ska också fordon och infrastruktur anpassas för fossilfrihet. Men det är en målsättning och ingen tid för när det ska vara genomfört anges.
Pengarna
Region Kalmar sköter trafiken med statligt stöd. Tjustbanan är sträckan Linköping – Västervik och Stångådalsbanan är sträckan Linköping – Kalmar. Östergötlands medfinansiering består av 4 miljoner kronor årligen för Tjustbanan och 29,4 miljoner kronor årligen för Stångådalsbanan. Detta har sin utgångspunkt i nuvarande avtal och beloppen ska sedan räknas upp med 2,5 procent årligen.
Östergötland kräver leverans
Region Östergötland lägger också in en brasklapp och skriver att om ”trafikvolym eller kvalitet inte levereras reglerar avtalet en minskad ersättning” från dem.
Hör och se regionrådet Julie Tran (C) svara på frågor om Tjustbanan och Stångådalsbanan i klippet ovan.