Antalet poddar har de senaste åren exploderat och blivit väldigt populära. Men långt ifrån alla poddar har anammat de pressetiska regler som styr exempelvis dagstidningar och publicservice.
– Podcastproducenterna är ju ofta ensamjobbare som gör allting själva. Och de identifierar sig inte med de stora mediahusen, säger Annelie Norberg, lärare på universitetets podcastutbildning i Norrköping, den enda i landet.
Glad av tanken på en medieombudsman
– Jag tror att en medieombudsman skulle få poddare att själva associera sig med de här frågorna. Både poddarna och lyssnarna skulle att ha mycket nytta och glädje av en sådan.
Kommersiellt utnyttjande
Kulturnyheternas granskning av true-crime-poddar visar att det finns många anhöriga som känner sig hänsynlöst utnyttjade av de kommersiella poddarna.
Eftersom det inte är olagligt att begära ut offentliga handlingar, t ex ljudupptagningar från rättegångar eller förundersökningsmaterial, kräver anhöriga nu att lagstiftningen ses över när det inte finns något allmänintresse.
Dramatiken ökar
Annie Engdahl har tillsammans med Annie Lindgren skrivit en C-uppsats där de jämför kommersiell podcast med public service. De har också granskat genren true crime, där bland annat rättegångspodden ingår.
– I och med att konkurrensen hårdnar så snabbt i den här genren, ser jag att dramatiken också ökat, säger Annie Lindgren.