Studenten Annie Engdahl har jämfört kommersiell podcast med public service. Foto: SVT

Podproducenterna behöver en medieombudsman

Uppdaterad
Publicerad

Podmakarna är ensamjobbare. De identifierar sig inte med pressetiken på de stora mediahusen, menar universitetets podcastutbildning.

Antalet poddar har de senaste åren exploderat och blivit väldigt populära. Men långt ifrån alla poddar har anammat de pressetiska regler som styr exempelvis dagstidningar och publicservice.

– Podcastproducenterna är ju ofta ensamjobbare som gör allting själva. Och de identifierar sig inte med de stora mediahusen, säger Annelie Norberg, lärare på universitetets podcastutbildning i Norrköping, den enda i landet.

Poddgranskningen

Glad av tanken på en medieombudsman

– Jag tror att en medieombudsman skulle få poddare att själva associera sig med de här frågorna. Både poddarna och lyssnarna skulle att ha mycket nytta och glädje av en sådan.

Kommersiellt utnyttjande

Kulturnyheternas granskning av true-crime-poddar visar att det finns många anhöriga som känner sig hänsynlöst utnyttjade av de kommersiella poddarna.

Eftersom det inte är olagligt att begära ut offentliga handlingar, t ex ljudupptagningar från rättegångar eller förundersökningsmaterial, kräver anhöriga nu att lagstiftningen ses över när det inte finns något allmänintresse.

Dramatiken ökar

Annie Engdahl har tillsammans med Annie Lindgren skrivit en C-uppsats där de jämför kommersiell podcast med public service. De har också granskat genren true crime, där bland annat rättegångspodden ingår.

– I och med att konkurrensen hårdnar så snabbt i den här genren, ser jag att dramatiken också ökat, säger Annie Lindgren.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Poddgranskningen

Mer i ämnet