Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Drabbade tv-kunder kan kräva ersättning

Både kommunerna och Konsumentverket samt Telekområdgivarna svarar kostnadsfritt på frågor. Foto: Gunilla Fritze

Tusentals tv-kunder har drabbats av att ATN-tjänsten lagts ner. Dessa personer kan nu kräva ekonomisk kompensation av företaget, enligt både Konsumentverket och organisationen Telekområdgivarna.  

När det gäller ATN-boxarna är upplägget följande: Som ny kund betalar man drygt  2.000 kronor för en box, som man sedan äger – men som bara kan användas till att ta emot ATN-utbudet.  Kunden betalar också för ett abonnemang på en till två tusenlappar per år beroende på utbud.
 

Vilka möjligheter till ekonomisk kompensation finns det?  

– Generellt sett har man rätt till ersättning om man köpt en tjänst som inte fungerar.  

– Om tjänsten ligger nere men senare kommer tillbaka, har kunden rätt till kompensation för uppehållet.  
 

Har kunden rätt att få pengarna tillbaka för boxen?  

– Eftersom det i det här fallet handlar om ett misstänkt upphovsrättsbrott, är det inte så troligt att tjänsten återupptas. Därför kan kunden begära att köpet av boxen hävs och att pengarna betalas tillbaka. 

– Om inte boxen kan anslutas till en annan tjänsteleverantör kan kunden kräva att köpet hävs. I detta fall är boxen låst till ATN och därför bör köpet kunna hävas, enligt Konsumentverket.
 

Vad händer om företaget vägrar?  

– Om inte företaget som sålt boxen går med på en återbetalning, kan frågan drivas som en tvist hos Allmänna reklamationsnämnden, ARN.   

– Om kunden skulle vinna tvisten, är det inte säkert att hela beloppet måste betalas ut. Om boxen kunnat användas en tid, sker en avräkning utifrån hur länge man kunnat utnyttja den. 
 

Vem kontaktar man om man har frågor kring sina rättigheter?  

– Konsumentverkets vägledare svarar på frågor på sajten Hallå konsument! Man kan välja mellan att ringa, mejla och chatta eller kontakta via sociala medier.   

– Telekområdgivarna svarar också på frågor via sin hemsida.  

– Kommunens konsumentvägledare kan också hjälpa till. Kontaktuppgifter finns på respektive kommuns hemsida.
 

Kostar rådgivningen något?  

– Nej, rådgivningen är i samtliga fall kostnadsfri. 
 

Kan man få hjälp med att formulera en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden, ARN?  

– Varken Konsumentverket eller Telekområdgivarna har möjlighet att formulera en anmälan.  

– Eventuellt kan kommunens konsumentvägledare hjälpa till med att skriva anmälan. 
 

På Telekområdgivarna vill man slutligen kasta in en brasklapp:  

– Det är skillnad på att ha rätt till ersättning och på att verkligen få ersättning. Företaget som ska betala kan ju ha brist på pengar, säger rådgivaren Kristian Ramirez. 

Relaterat

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Tv-piraterna i Malmö

Mer i ämnet