Foto: TT och SVT

Efter SVT:s avslöjande: ”Gör inte avtal på telefon med företagen”

Publicerad

Offentliga verksamheter är sårbara för blufföretag och vilseledande försäljning, menar flera experter. Enskilda anställda tillåts göra beställningar, utan att fakturorna stoppas. ”Man ska inte sitta och tala i telefon med de här företagen”, säger Louise Strand, vice ordförande i Sveriges offentliga inköpare (SOI).

SVT Nyheter har rapporterat att flera kommuner i både Skåne och Blekinge blivit lurade till beställningar av ett svartlistat företag. För höga överpriser har rengöringsprodukter såsom sopsäckar och våtservetter inhandlats, utanför rådande ramavtal.

Problemen har ofta inte upptäckts förrän kommunernas datasystem varnat för att företaget är problematiskt. I Lund fortlöpte köpen under nio månader. I Höörs kommun gjordes affärer under nästan två år.

Datasystemet som kommunerna refererar till är skapat av Helsingborgsföretaget Inyett och är en säkerhetstjänst som används av cirka 210 av landets 290 kommuner.

”Bortkastade pengar”

Jone Sølvik, vd på Inyett, säger att ”väldigt många” av företagets kunder i offentliga verksamheter har klagat på företaget Universal Solutions.

– De har klagat på företaget, på deras priser och försök till bestickning. Det är anledningen till att vi agerat, säger Jone Sølvik.

SVT Nyheter Skåne har vid upprepade tillfällen sökt Universal Solutions, utan resultat.

En strategi från oseriösa företag är att vända sig till enskilda tjänstemän, som sedan manipuleras till att ingå avtal. Jone Sølvik ser en problematik med att enskilda tjänstemän i offentlig verksamhet har möjlighet att göra inköp.

– Det är en väldigt liten del av de miljoner transaktioner vi ser över varje år som kan klassificeras för att gå till blufföretag. Men det tar väldigt mycket energi i kommunerna. Det är bortkastade pengar. Om verksamheterna hade ökat sin kontroll så hade de kunna ligga steget före, säger Jone Sølvik.

– 60 sekunder efter att kommunen skickat sin betalfil till banken flaggar Inyetts automatiserade tjänst, vilket även har gjorts i fallet med Universal Solutions. Därefter väljer organisationen själva om de vill stoppa betalningen hos banken, eller om betalningen redan är genomförd begära en kreditfaktura. Något som inte gjorts i de här fallen, säger Jone Sølvik.

”Stort proaktivt arbete”

På nätverket Förenade Bolag, som kartlägger verksamheter som sysslar med vilseledande försäljning, anser man att kommunerna inte fullt ut kan förlita sig på datasystemet.

– Betalningarna kan slinka igenom ändå, med enorma utbetalningar som följd. Ofta vet kommunerna inte om att de betalar till varnade bolag. Det är problematiskt om man enbart förlitar sig på spärrtjänsten. Det handlar om ett väldigt mycket större proaktivt arbete som måste till, säger Ludvig Isacsson, expert på fakturabedrägerier på Förenade bolag.

Jone Sølvik tror att kommunerna kan göra mer för att skydda sig. Framför allt genom att centralisera ansvaret för vem som får göra beställningar.

– Det räcker inte bara med att göra kreditupplysningar eller söka information på nätet när man hanterar många tusen anställda. Om kommunerna hade haft en tydlig kommunikation, och en tydlig fördelning, då hade sannolikt den här typen av problem kunna minska, säger Jone Sølvik.

”Kvalitetssäkra produkterna”

Regions Skånes inköpschef Louise Strand är också vice ordförande i Sveriges offentliga inköpare (SOI). Hon råder kommunalt anställda att alltid kontakta inköpsavdelningen innan avtal upprättas.

– Det går inte att bara tacka ja och köpa av telefonförsäljare. Det handlar om att inköpsavdelningen ser helheten och kan skapa sig en uppfattning om behoven av varor, i stället för att enskilda avdelningar gör egna inköp, säger Louise Strand.

Hon tror att det är relativt vanligt att oseriösa företag kontaktar enskilda tjänstemän för att sälja varor.

– Det här handlar också om att kvalitetssäkra produkterna, vilket kanske inte alltid framkommer i datasystemet. Svarar du på en telefonförsäljare, då kan det vara ganska dålig kvalitet på produkten och samtidigt ett högt pris, säger Louise Strand.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Varningslistat företag

Mer i ämnet