– Nuvarande Öresundståg kommer att räcka kapacitetsmässigt i 20-30 år. Det tar lång tid att planera infrastruktur så det är bra att börja i god tid. Men nästa förbindelse borde vara en höghastighetsbana. En metro kanske skulle kunna komma ännu längre fram, säger Mats Améen.
”Viktigt att koppla ihop hela regionen”
Med ett höghastighetståg kommer resan att gå betydligt snabbare än med metron, enligt Améen. Dessutom integreras hela järnvägsnätet i södra Skåne med Köpenhamn, menar han.
– Metroförbindelsen ger en ren lokal resmöjlighet. Det gynnar bara Malmö och Köpenhamn. Och det är viktigt att koppla upp resten av regionen, därför är det bättre att bygga konventionell järnväg.
Men där håller inte Malmö stad med.
– Metron är inte ett lokalt projekt, den kommer göra så att ungefär en miljon fler människor får pendlingsavstånd över Öresund, svarar Emmy Harlid Westholm, strateg på Malmö stad.
Mer kostsam
Däremot ser han vissa nackdelar även med den lösningen.
– Höghastighetsbanan kommer att kosta mer än metron. Det kan man vara övertygad om. Å andra sidan är nyttan mycket större. Och ifall det blir stopp på Öresundsbron, storm till exempel, då kan tågen växlas över till höghastighetsförbindelsen.