SVT Nyheter och Uppdrag granskning har med hjälp av Trafikverkets statistik, hittat kurvor där hastigheten är för hög i förhållande till kurvans lutning och sväng, vilket innebär att det är svårt hålla sig kvar på vägen om fordonet håller den tillåtna hastigheten. I Skåne finns det 353 kurvor på tio vägar där detta problemet finns. Men vägarna är för små för att Trafikverket ska sänka hastigheten.
– Kurvorna är en utmaning, men inte i relation till massa andra saker som vi har, därför prioriterar vi inte det. Vårt mål är inte att förhindra så många olyckor som möjligt, utan vårt mål är att se till att de svåraste skadorna och dödsfallen ska minska, säger Maria Krafft, måldirektör på Trafikverket.
Två vägar som sticker ut
Väg 790 vid Malmö Airport och väg 1212 vid Klippan är enligt SVT:s granskning de vägar som har flest osäkra kurvor i Skåne. På väg 790 finns det 78 kurvor som är svåra att köra i den tillåtna hastigheten och de senaste fem åren har det skett 12 olyckor varav en dödsolycka.
Gösta Andersson bor längst väg 790 och blev vittne till en otäck olycka.
– En motorcykel körde rakt i sidan på en bil. Jag såg hur MC-föraren flög över bilen, det gick inte alls bra, berättar han.
Väg 1212 har 34 svåra kurvor. Där har det skett 11 olyckor de senaste fem åren.
Alexandra Jonsson bor längst vägen och önskar att Trafikverket ska komma och titta på vägen.
– Det finns flera lösningar som Trafikverket skulle kunna göra, de skulle kunna sätta upp en fartkamera för att få ner hastigheten, säger hon.
Ansvaret ligger hos föraren
Enligt Trafikverket ska ”det ska vara lätt att göra rätt i trafiken” men när det gäller problemen med kurvorna menar Trafikverket att det är upp till föraren.
– Skyltar visar maxhastigheten, det är inte så att du kan köra samma hastighet i kurvan som på raksträckan. Du förväntas anpassa dig till det. Men när vi bygger nytt då vill vi räta ut så man kan hålla samma hastighet genom hela vägen, därför skiljer sig de äldre vägarna mot de nya, säger Maria Krafft.