Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
På gymnasieskolan HTS i Hässleholm har tvåorna och treorna distansundervisning varannan dag. – Framtiden och utvärderingar får utvisa om det var den rätta vägen eller inte, säger rektorn Jan Zettergren. Foto: Erika Dahlin Jönsson/SVT

Rektorn: ”Finns risk att det påverkar elevernas resultat”

Publicerad

Det är för att minska trängsel i kollektivtrafiken och på gemensamma ytor i skolan som Hässleholms tekniska skola (HTS) infört distansundervisning varannan dag.

– Lärarna har blivit bättre på att anpassa undervisningen, säger Jan Zettergren, rektor på HTS.

Inför höstens skolstart vädjade Skånetrafiken till de skånska gymnasierektorerna att ändra om i elevernas scheman så att inte alla behövde ta sig till skolan vid samma tid på morgonen. Det Skånetrafiken ville uppnå var minskad trängsel i kollektivtrafiken.

I Kristianstad infördes därför distansundervisning för eleverna varannan vecka på de kommunala gymnasieskolorna. Ett annat exempel där man har ett liknande upplägg är på S:t Petri skola i Malmö där det visade sig att det annars blev för svårt att hålla avstånd inne i skolan.

Gäller tvåorna och treorna

På Hässleholms tekniska skola, som har cirka 1 000 elever, valde man att införa distansundervisning för tvåorna och treorna varannan dag. Ettorna är däremot på plats hela tiden.

Beslutet togs av förvaltningschefen i samråd med rektorn på HTS, lärarrepresentanter, fackliga företrädare och skyddsombud. Rektorn Jan Zettergren berättar att de valde mellan att antingen ha distansundervisning varannan vecka eller varannan dag.

– Vi förde en lång diskussion angående detta. Ur ett pedagogiskt perspektiv och ett elevperspektiv så förordade lärarna varannan dag. Det blir en annan kontinuitet, säger Jan Zettergren.

Svårt ställa om

Finns det en risk för att det här påverkar elevernas resultat?

– Det gör det absolut. Det är svårt att ställa om mellan skolförlagd undervisning och distansundervisning.

Varför bedömde ni att det behövdes distansundervisning?

– Det fanns väl någon förväntan från regionen att vi skulle bidra på något sätt till att begränsa smittspridning. Mindre gymnasieskolor kanske har lättare att upprätthålla skolförlagd undervisning.

I videoklippet berättar Jan Zettergren att det finns risker med upplägget.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Coronavirus i Skåne

Mer i ämnet