Skånes tågledare kräver möte med Trafikverket

Uppdaterad
Publicerad

Kolletivtrafiksnämndens ordförande Stefan Svalö (S) och Linus Eriksson, trafikdirektör på Skånetrafiken vill ha ordning i Skånes tågkaos. I ett öppet brev till Trafikverkets ledning och infrastrukturminister Anna Johansson (S) kräver de också ”omedelbara åtgärder mot de allvarliga brister som finns i underhållet” av järnvägen.

– Störningarna i det skånska järnvägsnätet får stora konsekvenser för våra resenärer. Det handlar om sviktande strömförsörjning, problem i växlarna och banarbete som inte planeras och informeras tydligt, säger Stefan Svalö (S) i ett pressmeddelande.

Tillsammans med Skånetrafikens trafikdirektör Linus Eriksson vill han också ha ett möte med Trafikverkets generaldirektör och infrastrukturminister Anna Johansson (S), där konkreta åtgärder ska diskuteras.

Läs mer: Kontaktledning föll över tåg – passagerarna fick evakueras

Tågstopp och kontaktledningsfel

Under den senaste månaden har tågtrafiken i Skåne drabbats av flera tågstopp och kontaktledningsfel, som lett till stora förseningar för resenärerna.

Ikea har på grund av tågkaoset också valt att sätta in egna bussar för sina anställda mellan Malmö och Älmhult, vilket SVT Nyheter tidigare har rapporterat om.

Läs mer: Trötta på tågkaoset – nu sätter Ikea in egna bussar

– De allvarliga problemen grundar sig i ett kvalitetsmässigt undermåligt underhållsarbete. Det har innefattat bland annat sviktande strömförsörjning, problem i växlar och banarbetsplanering som lämnar mycket övrigt att önska. Trafikverket ger i dagsläget oss inte förutsättningar att bedriva en fungerande trafik, säger Linus Eriksson.

”Förstår att man är frustrerad”

Sedan maj i år har Trafikverket påbörjat ett underhållsarbete på tågbanorna i södra Sverige.

– Jag kan förstå att man är frustrerad. Vi har haft en väldigt bra punktlighet i södra Sverige, men när vi nu satte igång underhållet har den punktligheten sjunkit på ett sätt vi inte kunde förutse, säger Lena Erixon, generaldirektör för Trafikverket.

Men hon medger samtidigt att slitaget på järnvägen också är en orsak till förseningarna.

– Vi håller på med en stor uppgraderingsinsats där flera arbeten pågår samtidigt. Trafiken har ökat oerhört på banan och rälsen behöver bytas ut eftersom de börjar bli ålderstigna, säger hon.

Läs mer: Öresundstågens majförsening: 581 timmar

Sen en vecka tillbaka har Lena Erixon satt ihop en fokusgrupp som arbetar för att försöka lösa problemet med underhållet och trafikstörningarna. Bland annat kan tågtrafiken komma att glesas ut, så att det blir färre tåg som går och istället ersätts på annan sätt.

– Jag förstår en del av kritiken från Skånetrafiken, men nu jobbar vi på att försöka lösa det här, säger hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.