– Jag sa ja direkt. Det lät så spännande med en så ung elev. Det går jättebra med Gabriel och vi lär oss av varandra, berättar Anders Skoog.
Han minns en gång då Gabriel löste ett mattetal innan honom.
– Han såg lösningen på bara några sekunder. Det var väldigt imponerande, jag fick gåshud faktiskt, berättar Anders Skoog.
Svårt fånga upp särbegåvade
Anders har på eget initiativ läst kurser i undervisning för särbegåvade och likaså undervisning för personer som har svårigheter. Han menar att trots sin erfarenhet är det inte lätt att fånga upp särbegåvade elever.
– En lärare som inte har den utbildningen eller erfarenheten kan mycket väl tro att det är en elev som har problem med matte fastän den egentligen inte har det. Det är svårt att hitta eleverna och utbildning i undervisning för särbegåvade kanske ska vara obligatorisk, i matte iallafall, säger Anders Skoog.
Hör Anders berätta mer i klippet ovan om hur det är att undervisa Gabriel .