Än så länge vet ingen de totala kostnaderna för oljeutsläppsolyckan när det Panamaflaggade biltransportfartyget Makassar Highway gick rakt på grund i 14,6 knops fart utanför den småländska kusten morgonen den 21 juli.
Kustbevakningen har uppskattat att upp till 14 000 liter olja läckte ut i samband med grundstötningen. Utöver det har en viss mängd olja läckt i samband med bogseringen in till Oskarshamn.
Redan har klibbig olja spolats i land på ett stort antal öar i skärgården norr om Västervik. Saneringsarbetet kommer pågå under lång tid.
Begränsade kostnader
Hittills har dock ansvarskostnaderna för fartygets rederi, japanska K-line, varit begränsade. Däremot utfärdade kammaråklagare Thomas Hagman den 25 juli ett så kallat strafföreläggande på 60 dagsböter och villkorlig dom för förstestyrmannen som erkänt sjöfylleri och vårdslöshet i sjötrafik.
Efter att polisen utrett förstestyrmannens ekonomiska förhållande hamnade dagsböterna på 50 kronor styck, vilket är lägstanivån. Det vill säga totalt 3 000 kronor. Summan motsvarar cirka de 326 euro styrmannen hade i sin plånbok när polisen grep honom.
Vid tidigare oljeolyckor i Sverige har vanligen rederiernas försäkringsbolag betalat en del av saneringskostnaderna efter långa skadeståndsprocesser.