Ny undersökning: Arbetslösa måste besöka kontor – för att få hjälp med ”självservice”

Uppdaterad
Publicerad

Många arbetssökande har problem med Arbetsförmedlingens digitala tjänster. En ny undersökning visar att de statliga servicekontor som på många håll ersatt Arbetsförmedlingen, får ovanligt många besök av personer som misslyckats med Arbetsförmedlingens digitala ”självservicetjänster”.

Arbetsförmedlingen har de gångna åren lagt ned många av sina kontor, och många arbetssökande har hänvisats till myndighetens onlinetjänster.

Samtidigt drabbas användarna återkommande av driftstörningar på hemsidan och långa telefontider hos kundtjänst.

SVT Nyheter granskar

– Ibland kan det vara en timme, berättar Penélope Berglund i Södertälje (se video).

Hälften behövde hjälp med e-tjänsterna

Trots att det kallas ”självservicetjänster” så lyckas långtifrån alla klara dem på egen hand. Det visar en kundundersökning från Statens servicecenter, som samlar flera olika myndigheter och vars kontor på många håll ersatt Arbetsförmedlingens.

I undersökningen har hela 51 procent svarat att de behövde hjälp med att använda Arbetsförmedlingens e-tjänster.

”Den vanligaste anledningen till att Arbetsförmedlingens kunder valde att besöka servicekontoren var att få hjälp med att använda våra självservicetjänster. Andra vanliga orsaker var att få hjälp med att förstå informationen på webbplatsen eller innehållet i brev”, heter det i en sammanfattning som SVT tagit del av.

64 procent hade också försökt lösa sina ärenden på andra sätt, bland annat via telefon och chatt, innan de besökte servicekontoret:

Det är en betydligt högre andel i jämförelse med de kunder som besökte någon av de andra myndigheterna på servicekontoren”.

Arbetsförmedlingen sticker ut

I undersökningen framgår det också att var fjärde person besökte servicekontoret på uppmaning av Arbetsförmedlingens egna kundtjänst, vilket också är en högre siffra än för de andra myndigheterna.

SVT har sökt Arbetsförmedlingen och frågat om man är nöjd med att så många inte förstår hur man ska använda e-tjänsterna. Pressavdelningen svarar att det ingår i avtalet med servicekontoren att stötta arbetssökande i användningen av digitala tjänster. ”Att 50 procent av kunderna som vid undersökningstillfället besökte ett servicekontor och fick stöd med de digitala tjänsterna, är helt enligt överenskommen service i avtalet. Sett till det totala antalet arbetssökande som använder våra digitala tjänster är det en mycket liten andel som besöker ett servicekontor för att få stöd med dessa tjänster”.

Förlänger ibland deadline

Penélope Berglund ser en risk att en arbetssökande kan förlora ersättning om man missar en deadline på grund av de tekniska problemen. Men Arbetsförmedlingens presstjänst uppger i en kommentar att man vid omfattande it-störningar alltid gör en bedömning av läget. ”Vi tittar bland annat på hur många som aktivitetsrapporterat mot en normal månad och kan fatta beslut om någon dags förlängning om det är färre rapporter som inkommit än normalt.”

Läs mer: Ny jättesatsning försenad – kan ge miljardnota

Vet du mer? Hör av dig till oss.

Tre tidigare it-skandaler hos Arbetsförmedlingen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT Nyheter granskar

Mer i ämnet