Med det nya systemet ska fyra av sex tåg under rusningstid hoppa över
stationerna i Tullinge och Stuvsta.
Som vi berättat om tidigare så har det varit tal om att dessutom hoppa över stationerna i Östertälje och Rönninge, men nu blir det alltså bara i Tullinge och Stuvsta som tågen inte stannar.
Snabbtågen i pendeltrafiken norrifrån kommer att hoppa över stationerna i Rotebro, Norrviken, Häggvik och Ulriksdal.
– Om tågen ska vara snabbtåg så kan de inte stanna på alla stationer. Därför har våra experter och trafikplanerare identifierat ett antal stationer som inte har lika många av- och påstigande, som inte har lika många bussar och annan spårtrafik som möter upp, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M).
Tre minuters tidsvinst
För den som pendlar mellan Södertälje och Stockholm kommer det att gå tre minuter snabbare i och med de nya snabbtågen.
En som pendlat just den sträckan i flera år är Eugene Petersson.
– Det låter jättebra. Jag har länge tyckt att man kan köra förbi Stuvsta. Det är ingen som kliver på där, säger han.
Men tidsvinsten på tre minuter är ingenting som direkt gläder Eugene Petersson.
– Det är det inte. Men det är i och för sig skönt att slippa ett par stationer, det kan kännas som att det går fortare då, säger han.
Bara ett första steg
Men enligt Kristoffer Tamsons är tidsvinsten på tre minuter bara ett första steg. Lite längre fram tror han att det kommer gå att korta restiden med upp till åtta minuter.
– Jag tror att det går att hitta ännu smartare koncept och lösningar på lite sikt. Vi ska börja arbeta ned tiden minut för minut och få en punktligare, bättre och snabbare pendeltågstrafik, säger Kristoffer Tamsons.
MISSA INTE: Ladda ner SVT:s app för mer lokala nyheter