SVT:s reporter visar infrastrukturministern exempel på när målvaktsbilar kan utnyttja kryphål i lagen. Foto: Samy Dahlman

Målvaktsbilarna utnyttjar kryphål i Södertälje – så reagerar infrastrukturminister Tomas Eneroth (S)

Uppdaterad
Publicerad

Problemet med bilmålvakter har ”vältrats över” till kvartersmarker – vilket i många fall innebär att det är privata markägare som blir drabbade. Det framkommer i en ny utredning som regeringen nyligen tagit emot.

– Det här är inte acceptabelt, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

Hovrättslagmannen Björn Hansson, som lett utredningen som nu är på remiss, är inte förvånad över hur problematiken med målvaktsbilar flyttats från allmänna marker till kvartersmarker.

– Det här scenariot fanns med i beräkningen redan när första lagen togs fram, det var ingen världshemlighet att risken fanns, men man ville avvakta och se utvecklingen, säger Björn Hansson till SVT Nyheter Södertälje.

Olika regler – samma gata

En meters skillnad kan avgöra om polis eller kommun kan bärga bort målvaktsbilar med lagens kraft eller inte.

– Det här är inte acceptabelt, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

I klippet ovan får ministern se hur detta kan utnyttjas på en gata i Södertälje.

Bilmålvakt

Begreppet bilmålvakt används om personer som av någon anledning går med på att registreras som ägare till ett fordon i stället för fordonets verklige ägare. Genom att använda en bilmålvakt slipper fordonets verklige ägare betalningsansvar för fordonsrelaterade skatter och avgifter eftersom den registrerade ägaren (dvs. bilmålvakten) är betalningsskyldig. Bilmålvakten betalar dock aldrig varken skatter eller avgifter och staten går därmed miste om stora intäkter.

Källa: Transportstyrelsen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.