Det är många frågor som ska behandlas under de tre dagar som museernas vårmöte pågår. Över 500 personer från museer runt om i Sverige ska diskutera digitalisering, och en av de centrala frågeställningarna handlar om hur digitaliseringen ska bli en naturlig del av museernas verksamhet och inte längre något speciellt som sticker ut i verksamheten.
Tror mer på spel
Men för friluftsmuseer, som till exempel Torekällberget och Skansen, är frågan lite mer komplex tycker Stefan Sundblad, musechef på Torekällberget.
– Folk som kommer hit vill se saker i verkligheten, uppleva av verklig miljö. Många som kommer är dessutom barnfamiljer och då kanske man inte vill eller hinner fördjupa sig med till exempel en QR-kod. Det är inte säkert att det är funktionellt. Istället kanske man kan hitta ett spel, till exempel geocaching, ett mer aktivt upplevande, säger han.
Även friluftsmuseet Skansen funderar över digitaliseringen.
– När man kliver in i en kulturhistorisk miljö så gör man ju en resa i tiden. Utmaningen för oss blir ju att använda de digitala medierna på andra sätt. Det kan till exempel vara att använda QR-kod för att komma in i obemannade miljöer, säger Cortina Lange, chef på kulturhistoriska avdelningen på Skansen.
Vilken är den största utmaningen?
– Kostnaderna. Digitalisering kräver mycket pengar. Men i övrigt finns det många möjligheter, säger han.
Annan publik
Han menar att friluftsmuseerna inte heller har samma publik när det kommer till museets samlingar av föremål.
– Vi har ju digitaliserade samlingar, men det är ju en mindre del av publiken som vill ta del av vårt utbud på det sättet, säger han.