Kritik mot fördelning av nyanlända – från både lärare och elever

Uppdaterad
Publicerad

På två år har Eskilstuna tagit emot närmare 1.400 nyanlända grundskoleelever. Merparten av högstadieeleverna har hamnat på Stålforsskolan – och nu riktas kritik mot upptagningsområdena i kommunen.

– Jag tror att politikerna måste våga ta modiga beslut och göra om upptagningsområdena och göra rätt, säger Roger Hildenborg, lärare i svenska på Stålforsskolan.

”Skapar segregerad stad”

Skolan är den som tagit emot flest nyanlända högstadieelever. Upptagningsområdet är bland annat Lagersberg och Fröslunda. Stadsdelar i Eskilstuna där många av de nyanlända bor.

Nyanlända i skolan

– På det sättet man har gjort upptagningsområdena så skapar man en segregerad stad redan i skolan, säger Roger Hildenborg.

Det här läsåret har Stålforsskolan hittills tagit emot 23 nyanlända elever. Ytterligare 14 väntar som nu går på kommunens mottagningsenhet Välkomsten.

”Bra för eleverna”

Många av lärarna på Stålforskolan vill se en jämnare fördelning på nyanlända elever, inte minst för elevernas skull.

– Jag skulle önska att det var mer spridning på eleverna att alla skolor skulle ta emot oavsett var eleverna bor. Jag tror att det är nyttigt för skolorna att de får ta emot och möta dem här eleverna. För det är härliga elever och det blir också bra för eleverna att möta fler elever med svenska som modersmål, säger Josefine Bergström, lärare på förberedelseklass på Stålforsskolan.

Hon får medhåll av elever.

– Jag vill hellre gå i en skola med fler svenskar för då lär jag mig svenska bättre, säger eleven Aisha.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Nyanlända i skolan

Mer i ämnet