En pojke misstänks ha sparkat och slagit på Kjula skola, och planerat att anlägga en brand i närheten. Foto: SVT

Tonåring misstänks ha försökt anlägga brand i Kjula

Uppdaterad
Publicerad

Pojken greps med en bensindunk i handen. Nu åtalas han för grov skadegörelse, misstänkt för att ha tänkt starta en brand i Kjula utanför Eskilstuna en februarinatt tidigare i år.

Vintern 2018–2019 var en prövning för Kjula skola, som utsattes för både hot och flera fall av skadegörelse.

Nu har en av incidenterna lett till åtal. Natten till den 28 februari fick polisen larm om ett pågående inbrott på skolan. En väktare såg hur en ung kille sparkade mot fönster och dörrar och försökte ta sig in i skolan.

När den första polispatrullen kom fram hade personen sprungit därifrån, och poliserna började söka efter honom hjälp av en polishund.

Samtidigt fick en annan polispatrull fick syn på en springande person en bit därifrån och följde efter. De kom snart ikapp och kunde gripa pojken – som i handen hade en bensindunk.

Med hjälp av polishunden hittades också en tändare på platsen.

Ville tända på ”något litet”

I förhör har han senare berättat att han tidigare på kvällen bråkat med en närstående och att han var arg och ledsen. På skolgården sparkade han på dörrar och fönster, och att han därefter fick för sig att gå hem och hämta bensindunken.

Han hade läst artiklar om de tidigare bränderna i Kjula och det var så han kom på tanken.

– Jag gick hemifrån och sen tänkte jag ”nej det här är en jävligt dum idé”. Precis när jag hade tänkt att jag ska vända och gå tillbaka kommer polisen, säger pojken i förhör.

Han hävdar att han inte alls tänkt sätta eld på just skolan, utan ”något litet”.

Åklagaren vill att pojken åtalas för förberedelse till grov skadegörelse i första hand, i andra hand förberedelse till skadegörelse.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.