Gastanken som flugit iväg och har en skada med hål Foto: Bilder från RISE rapport

Flera brister bakom bussexplosionen i Stockholm

Uppdaterad
Publicerad

Det var den 10 mars i år som en gasdriven SL-buss fattade eld och exploderade vid Klaratunnelns infart. Nu visar en oberoende rapport från det statliga forskningsinstitutet Research Institute of Sweden, RISE, på ett flertal fel och brister. Bland annat kritiseras Keolis förarutbildning.

Rapporten pekar bland annat på brister i varningssystemet innan Klaratunneln. Det är oklart om bussföraren har hunnit uppmärksamma varningsskyltarna om bussens höjd.

– Det finns ett varningssystem som ska indikera om bussen är för hög. Det finns en fördröjning på 2,5 sekund innan skyltarna tänds upp och i en hastighet av 30 km/h så hinner föraren inte se varningsskyltarna, säger Max Rosengren projektledare på forskningsinstitutet RISE.

Bussexplosion i Stockholms city

Han fortsätter:

– Har man missat den första varningen så är det stor sannolikhet att man kör vidare in i tunneln.

Precis innan olyckstillfället satt föraren också i samtal med trafikledningen. Dålig hörbarhet i kommunikationsradion bidrog sannolikt till att samtalet varade längre än nödvändigt.

Gasflaskan som gick sönder vid krocken och flög iväg Foto: Bilder från RISE rapport

Flera olyckor med gasbussar

Bussen fylldes med gas och exploderade inifrån. En gastank flög 13 meter upp i luften in i en husfasad och landade flera meter från olycksplatsen. Dessutom hittades delar av bussen på taket till det 30 meter höga huset på tunneln.

– Det blir ett ordentligt tryck som trycker iväg delar.

Det är inte första gången en gasbuss kör fast i Klaratunneln, men då utan explosion. Efter det sattes en balk upp, för att förhindra liknande olyckor. På forskningsinstitutet RISE förelår man nu att trafikplatsen ses över, men också höjden på gasbussarna.

– Det man kan fundera över är varför man bygger en konstruktion som är 20 cm högre än övriga bussar och som gör att föraren får en stor del i detta. Det kanske går att designa annorlunda så man slipper ta risken att det här händer, säger Max Rosengren.

Räddningstjänsten vid olyckstillfället Foto: Bilder från RISE rapport

Brister i förarutbildningen

I rapporter kritiseras också Keolis förarutbildning. Det är nämligen oklart om föraren tagit del av viktiga utbildningdelar, så som som rutiner vid felkörning och försenade bussar. Förarens utbildning kortades dessutom ner eftersom han haft anställning hos en annan operatör innan han började hos Keolis.

Keolis uppger nu att de ska vidta flera åtgärder. Bland annat ska transportföretaget tillsammans med Stockholm stad se över hur varningssystemen vid infarten till Klaratunneln kan förbättras. Företaget ska också se över hur kommunikationsutrustningen i bussarna kan förbättras.

Dagen efter olyckan påbörjade Keolis arbete med att se över utbildningen för nyanställda bussförare.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Bussexplosion i Stockholms city

Mer i ämnet