Hyresgästföreningens jurist Bengt Öhman kräver nu att Hembla, som Stockholms största privata hyresvärd, skärper sig. Foto: Mattias Lodding/SVT

Hyresgästföreningens krav: ”Hembla måste skärpa sig”

Uppdaterad
Publicerad

Efter att ha upplevt problem kring kommunikationen med Hembla kräver nu Hyresgästföreningen att bostadsbolaget skärper sig.

– De svarar inte ens kommunen och de svarar inte ens hyresgästerna och de svarar inte ens Hyresgästföreningen när vi försöker ta kontakt, säger Bengt Öhman som är jurist på Hyresgästföreningen i Stockholm.

Att bostadsbolaget Hembla inte vill ha någon direktkontakt med sina hyresgäster är uppenbart, menar Hyresgästföreningens jurist Bengt Öhman.

– De begränsar möjligheterna att ha en dialog, hyresgäster som vill felanmäla är tvungna att ringa till något kundcenter någonstans och där är det väntetider på upp emot 50 minuter, man stänger lokalkontoren.

Men det är inte bara hyresgästerna som har svårt att få kontakt.

– Hembla svarar inte ens kommuner i skrivelser, vad gäller exempelvis brandskyddet eller säkerheten på lekplatser, och de svarar inte ens oss när vi försöker ta kontakt.

I ett försök att ställa krav på Hembla samlar nu Hyresgästföreningen sina medlemmar för att informera om deras rättigheter och hyresvärdens skyldigheter. De vill även se ett större ansvar från tillsynsmyndigheterna. Som yttersta åtgärd kan Hyresgästföreningen komma att göra en tvångsförvaltning i de fastigheter där många boende upplever samma slags problem.

Hör Hembla svara i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.