Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Om drygt tio år får Nynäsvägen och E4:an en tvärförbindelse. Vad innebär det för länets södra delar – hör Haninge kommun och infrastrukturminister Tomas Eneroth (S). Foto: SVT/TrafikverketVisa alla (4)
Visa alla (4)

Tvärförbindelse Södertörn får full finansiering – nio miljarder extra

Uppdaterad
Publicerad

Under torsdagen presenterade regeringen sin nationella plan för infrastruktur. Den innehåller bland annat en större satsning på Tvärförbindelse Södertörn som ska gå mellan Nynäsvägen och E4/E20. Totalt kommer 13,3 miljarder läggas på bygget vilket är 8,8 mer än vad som tidigare presenterats.

Dagens besked från regeringen innebär att Tvärförbindelse Södertörn har full finansiering. Vägsträckan på 21 kilometer kommer delvis förläggas i tunnlar och kommer även ha cykel- och gångväg. Sedan tidigare har Trafikverket föreslaget drygt fyra miljarder för projektet men nu tillsätts nästan nio miljarder till.

”En seger för oss Huddingebor”

– Att Tvärförbindelsen i förslaget är fullt finansierad är ett efterlängtat besked för Huddingebor – en seger för alla oss som kämpat för att invånare och företag på södra länshalvan ska få en rimlig trafiksituation, säger Daniel Dronjak (M), kommunstyrelsens ordförande i Huddinge.

Motorleden ska gå mellan Huddinge och Haninge och kopplas samman med Förbifart Stockholm. Foto: SVT Grafik

Under en pressträff på torsdagen presenterades även att Trafikverket får i uppdrag att utreda kapaciteten för landtransporter till och från Arlanda.

I videon nedan hör ni några av motståndarna till motorleden som SVT träffade i slutet av 2021.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Lise-Lott Larsson Kolessar och Marica Lindblad på nätverket Tvärnit Södertörn som vill stoppa motorvägsbygget. Foto: Michelle Derblom Jobe/SVT

– Bakgrunden till projektet är att befintlig väg 259 har hög trafikbelastning, bristande framkomlighet och trafiksäkerhet.

– Tvärförbindelse Södertörn kommer att gå mellan E4/E20, vid Vårby Backe i Kungens Kurva via Flemingsberg, till väg 73 vid trafikplats Jordbro i Haninge kommun.

– Vägen får tre tunnlar, bärighet för de tyngsta godstransporterna och en separat gång- och cykelbana längs hela transportstråket.

– Byggstart planeras till tidigast år 2023 och Trafikverket räknar med att vägen kommer ta tio år att bygga.

Källa: Trafikverket

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Valet 2022 Stockholm

Mer i ämnet