Dagens besked från regeringen innebär att Tvärförbindelse Södertörn har full finansiering. Vägsträckan på 21 kilometer kommer delvis förläggas i tunnlar och kommer även ha cykel- och gångväg. Sedan tidigare har Trafikverket föreslaget drygt fyra miljarder för projektet men nu tillsätts nästan nio miljarder till.
”En seger för oss Huddingebor”
– Att Tvärförbindelsen i förslaget är fullt finansierad är ett efterlängtat besked för Huddingebor – en seger för alla oss som kämpat för att invånare och företag på södra länshalvan ska få en rimlig trafiksituation, säger Daniel Dronjak (M), kommunstyrelsens ordförande i Huddinge.
Under en pressträff på torsdagen presenterades även att Trafikverket får i uppdrag att utreda kapaciteten för landtransporter till och från Arlanda.
I videon nedan hör ni några av motståndarna till motorleden som SVT träffade i slutet av 2021.
Tvärförbindelse Södertörn
– Bakgrunden till projektet är att befintlig väg 259 har hög trafikbelastning, bristande framkomlighet och trafiksäkerhet.
– Tvärförbindelse Södertörn kommer att gå mellan E4/E20, vid Vårby Backe i Kungens Kurva via Flemingsberg, till väg 73 vid trafikplats Jordbro i Haninge kommun.
– Vägen får tre tunnlar, bärighet för de tyngsta godstransporterna och en separat gång- och cykelbana längs hela transportstråket.
– Byggstart planeras till tidigast år 2023 och Trafikverket räknar med att vägen kommer ta tio år att bygga.
Källa: Trafikverket