Bo Eriksson på Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF är orolig efter att han sett bilderna från Klaratunneln den 10 mars. Foto: SVT/ Adam Norek

Efter bussbranden vid Klaratunneln – verkstadsförening och räddningstjänst varnar

Uppdaterad
Publicerad

Kunskapen om riskerna vid olyckor med el- och gasdrivna fordon brister på många ställen. Det menar Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF och Södertörns räddningstjänst, som nu gått ihop för att utbilda olika myndigheter och samhällsaktörer.

– Vi behöver kraftsamla så alla får en utbildning och känner sig trygga i det här, säger Tommy Carnebo vid Södertörns räddningstjänst.

Den tionde mars fattade en gasdriven SL-buss eld och brann upp i centrala Stockholm. Nu lyfter SFVF och Södertörns räddningstjänst ett varningens finger för att de som hanterar fordonen inte känner till vilka konsekvenser som en olycka med gasfordon kan få.

– Det finns en stor okunskap idag oavsett om det är myndigheter, verkstäder, brandförsvar eller polis. Det är många idag som inte har den kunskapen som vi borde ha och då uppstår det så klart massor med risker, säger Bo Ericsson, vd för SFVF.

Bussexplosion i Stockholms city

”Så länge bussen åker på rätt ställen”

Enligt Tommy Carnebo vid Södertörns räddningstjänst finns det inga nationella utbildningar för räddningstjänsten om riskerna med hanteringen av el- och gasfordon. Istället är det upp till varje enskilt brandförsvar. Och han har upptäckt en utbredd kunskapsbrist kring riskerna med fordonen, bland annat hos trafikpolisen, bärgarfirmor och skyddsombud på bussbolag.

Tommy Carnebo vid Södertörns räddningstjänst Foto: SVT

– Det är framförallt riskerna vid kollisioner och när fordonen börjar brinna, det är då man inte riktigt vet vad man ska göra, hur man ska utrymma och  vilka säkerhetsavstånd man ska hålla, säger Tommy Carnebo.

Han menar att gasfordonen i sig inte är farligare än en dieselbuss, så länge den inte börjar brinna.

– Jag skulle inte ha några problem att åka med den här bussen, så länge den körs på rätt ställe och inte börjar brinna, då är den betydligt värre, säger Tommy Carnebo.

Inte hängt med i utvecklingen

Bo Ericsson menar att okunskapen kring riskerna kan bero på den snabba tekniska utvecklingen. 

– Den höga hastighet vi har på den tekniska utvecklingen leder till att vi inte riktigt hänger med. Sen har det kanske varit lika stort fokus på frågan heller, säger han.

Fortsatt el- och gasbussar i Stockholm

Men på Stockholms trafikförvaltning ser man inte en okunskap i resten av samhället som en anledning att inte köra sina el- och gasfordon.

– Vår ambition, tanke och plan är att fortsätta köra med de fordon vi har i trafik. Sen får vi naturligtvis titta på den här händelsen och se om vi lär oss något nytt. Men just nu är vår uppfattning att vi har processer och rutiner som gör att vi kör säkert med våra bussar, säger Fredrik Cavalli-Björkman, chef på trafikavdelningen på Region Stockholm.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Bussexplosion i Stockholms city

Mer i ämnet