Ett övergångsställe fanns på Musikvägen på den plats där dödsolyckan skedde under fredagen, i närheten av cirkulationsplatsen vid Gottsunda centrum. Det togs dock bort i samband med att cirkulationsplatsen byggdes. Foto: Utryckning Uppsala/TT

Dödsolyckan – kommunen fick larm om passage redan 2015

Uppdaterad
Publicerad

Flera privatpersoner kontaktade kommunen redan 2015 med varningar om att övergången på Musikvägen inte var säker. I fredags omkom en person och ytterligare en blev allvarligt skadad.

Tidigare fanns ett övergångsställe vid övergången från Blomdahlsvägen över Musikvägen och vidare ner till Gottsunda centrum. Det togs bort i samband med att den närliggande cirkulationsplatsen byggdes.

Flera varnade kommunen

Beslutet motiveras ytterligare av kommunens trafikplanerare i ett svar till en orolig Uppsalabo redan 2015. Vid ett målat övergångsställe är det många som går rakt ut utan att se sig för och litar på att bilar stannar medan vid en gångpassage är uppmärksamheten bättre och passagen blir därmed säkrare, skriver trafikplaneraren.

Dödsolyckan i Gottsunda

Flera privatpersoner kontaktade kommunen och uttryckte sin oro för säkerheten vid övergången. I ett av mejlen skriver en privatperson:

”Ungar springer över utan att se sig för. Man får ofta ställa sig på bromsen, speciellt nu  när det är mörkt på kvällar och nätter... Så mitt förslag är att åtgärda detta innan det händer en olycka där.”

Dödsolycka vid kontroversiell passage

Under fredagseftermiddagen skedde en dödsolycka vid just den passagen i samband med en polisutryckning. Hastighetsbegränsningen har även höjts på platsen från 30 kilometer till 40 kilometer i timmen på Musikvägen.

– På de gator där det finns gång- och cykelväg, har hastigheten höjts till 40 km/tim. I samband med hastighetsöversynen ändrades hastigheten till 40 km/h på Musikvägen, säger Michael Eriksson, avdelningschef för gata, park och natur i Uppsala kommun.

Han beklagar den tragiska olyckan och menar att den största faran i vägnätet är farten.

– Och här pågår en översyn. Översynen sker över hela kommunen och där utgår vi från vägens egenskaper när vi bedömer hastighet, inte vad det har varit för hastighet innan, säger Michael Eriksson.

Kommer någon förändring ske vid passagen?

– Vårt förslag är att bygga ett övergångställe kombinerat med farthinder. Men detta måste vi stämma av med kollektivtrafiken och blåljus, det vill säga utryckningsfordon. Om alla är överens bygger vi detta så snart som möjligt, säger Michael Eriksson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Dödsolyckan i Gottsunda

Mer i ämnet