Enligt Trafikverket är summan till Uppsala en av de största satsningarna på ny kollektivtrafik de senaste åren.
– Det är positivt att vi kan stötta en hållbar stadsutveckling genom de så kallade stadsmiljöavtalen. Det är ett av våra bidrag för att öka överförflyttningen från fordonstrafik till kollektivtrafik och cykel i städer, säger Lennart Kalander, chef nationell planering, Trafikverket.
Uppsala får en stor del av pengarna, finns det risk att andra kommuner blir avundsjuka?
– Jag hoppas att fler kommuner ser positivt på det här och inkommer med bra ansökningar till nästa omgång. Vi har en årlig utlysning så det finns möjlighet för de andra kommunerna att söka medel nästa gång, säger Lennart Kalander.
Lång lista på motprestationer
Uppsala får alltså merparten av pengarna som finns öronmärkta för stadsmiljöavtal, men listan på motprestationer är lång. För att Trafikverket ska ställa upp som medfinansiär av det så kallade Kunskapsstråket (som ska knyta ihop stadskärnan med Akademiska sjukhuset, Biomedicinskt centrum, Ulleråker och Ultuna med mera) krävs att Uppsala uppfyller ett tiotal punkter.
Bland annat handlar det om att köpa in spårvagnar, bygga cykelparkeringar, ha en detaljplan startklar för södra Ulleråker, samt en strategisk plan för kollektivtrafiken i Uppsala.
Pengarna från Trafikverket ska betalas ut från och med i år och fram till år 2029.
Pengarna till spårväg är en del av det så kallade Uppsalapaketet, ett avtal mellan staten, kommunen och regionen som handlar om satsningar på infrastruktur och bostäder de kommande decennierna.