Annonserna som beskrev Preems miljöarbete publicerades i vintras i bland annat DN och Expressen – samtidigt som debatten om företagets utbyggnad av raffinaderiet i Lysekil var i centrum för klimatdebatten. Annonserna var en rad artikelliknanden annonser, så kallad ”native advertising”.
Anklagades för ”greenwashing”
Greenpeace anmälde annonserna till Reklamombudsmannen (RO) och Konusmentombudsmannen. I anmälan anklagade de företaget för greenwashing, det vill säga att de vilseledde läsarna genom att överdriva sitt miljöengagemang.
Tidigare har RO lagt ner ärendet och nu kommer även KO:s svar. Enligt KO är innehållet i artiklarna opinionsbildande och faller då under yttrandefrihetsgrundlagen. Det är frågor som KO inte prövar och därför lägger myndigheten ner utredningen, enligt P4 Väst.
Tillsynsärende pågår fortfarande
Men reklamkampanjen innehåller mer än bara native advertising på annonsplats i tidningar. Konsumentverket har inlett ett tillsynsärende mot Preem med anledning av Greenpeace anmälan.
– Det handlar om bolagets reklamfilmer som ger intrycket att deras diesel är gjord av tallolja, säger Hans Lundin som är presschef på Konsumentverket.
I en tidigare version av denna artikel framstod det som att Preem friats helt från anklagelserna, men det stämmer alltså inte. Endast utredningen om deras adverorials har lagts ner av KO.