Göteborgs hamn Foto: Göteborg Hamn AB

Skarp kritik mot Medlingsinstitutet i hamnkonflikten

Uppdaterad
Publicerad

Den segdragna hamnkonflikten i Göteborg fortsätter. Nu riktas skarp kritik mot Medlingsinstitutet.

– Det går för långsamt, vi kräver mer intensitet vid deras träffar, säger Ulrica Messing, styrelseordförande för Göteborgs hamn.

Den fackliga striden mellan Hamnarbetarförbundet och arbetsgivaren APM Terminals i Göteborgs containerhamn har pågått i drygt ett år och har fördjupats efter hand. Raden av olika blockader och punktstrejker har blivit lång. Saken kompliceras bland annat av att det redan finns ett kollektivavtal i hamnen, men bara med Transport.

LÄS MER: Rederijätte lämnar Göteborgs hamn

Hamnkonflikten Göteborg

Flera stora kunder i hamnen har styrt om sitt gods till andra hamnar och den senaste veckan har det kommit fler negativa besked som påverkar volymerna i Göteborg, vilket får stora konsekvenser för både import och export.

– Hamnen har varit vår största fördel men har blivit vår största nackdel utifrån handel och näringsliv i Göteborgsregionen, säger Johan Trouvé, vd på Västsvenska handelskammaren.

Måste inse allvaret

På måndagen hade Göteborgs hamn styrelsemöte och kallade samtidigt till presskonferens. Då passade styrelseordföranden Ulrica Messing på att rikta kritik mot Medlingsinstitutet som ska försöka få de stridande parterna att komma överens.

– De måste öka tempot och inse allvaret. Göteborgs Hamns ställning hotas som Skandinaviens största godsnav och Sverige riskerar att tappa viktiga direktlinjer till andra världsdelar, säger Ulrica Messing.

LÄS MER: Lagändring möjlig efter hamnkonlikt

I slutet av maj uppgav APM Terminals att hamnen det senaste året varit i 14 blockader och nio strejkdagar från fackets sida. Men det har också lagts lockout från arbetsgivaren. På grund av konflikten är containerhamnens kapacitet nere på omkring 4.000 containrar i veckan mot normala omkring 10.000.

Nyligen meddelade ett av de största rederierna, MSC Sweden, att företaget beslutat att inte längre trafikera Göteborgs hamn med gods från Fjärran östern på grund av konflikten. Enligt Ulrica Messing funderar fler rederier på att välja bort Göteborg.

– Vi jobbar hårt för att få hit dem igen, säger hon.

Medlingsinstitutet: Naturligt att det tar tid

De stridande parterna träffades senast i fredags och ska träffas på onsdag igen. Enligt Medlingsinstitutet är det två mycket erfarna medlare som arbetar med fallet.

– Det är svårt för oss att kommentera medlingsarbetet. Det är komplicerat och det är naturligt att det tar tid, säger Bosse Andersson, informationsansvarig på Medlingsinstitutet.

LÄS MER: Stora Enso flaggar rött i brev till regeringen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Hamnkonflikten Göteborg

Mer i ämnet