Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Specialpedagogen Desirée Granström Lind på Ersängsskolan i Umeå har testat AI-roboten chat-GPT och berättar om problemen som uppstår i undervisningen när AI-verktyg kan användas för att svara på frågor. Foto: Jessica Gow/TT, Tommy Forsberg/SVT

Ny AI-robot skriver uppsatser av hög kvalitet – stressar lärare i Umeå: ”Vem är det som skrivit det jag bedömer?”

Uppdaterad
Publicerad

Strax innan jul släpptes en AI-robot som på nolltid kan skriva texter av hög kvalitet. Att inte veta om det är en elev eller en maskin som skrivit en skoluppgift har blivit ett stresspåslag för lärare.

– Det finns en stress, vem är det som skrivit det jag bedömer? säger Desirée Granström Lind, specialpedagog.

AI-roboten Chat-GPT lanserades för en större publik i slutet av förra året och inom kort släpper techjätten Google en liknande funktion. AI-roboten kan användas till att svara på frågor och skriva arbeten – något som gör det svårt för lärare att se om det är människa eller maskin som skrivit texten.

Skapar merarbete

Desirée Granström Lind är specialpedagog och fackligt aktiv på Ersängsskolan i Umeå. Hon menar att den ny tekniken skapar stress och merarbete för lärarna. De måste ändra i planeringen och i uppgifter som ska användas i bedömning av eleverna.

– Eleverna är ju snabbare än vad vi är när det kommer till teknik. Det måste till en diskussion om skola och bedömning, är det bara slutresultat som ska bedömas eller processen? Kan eller måste vi tänka om? Det är det som i nuläget skapar en stress, säger hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.