Den problematiska Holmöleden är Sveriges längsta vägfärjeled. Foto: Trafikverket.

Färjerederiet: ”Bland de svåraste färjeleder vi har”

Uppdaterad
Publicerad

Lördagens sjöhaveri där passagerare fick vinschas upp med helikopter är bara ett i raden av problem som Holmöleden haft de senaste åren, men det är vädret som är det största problemet, enligt Färjerederiet.

Lördagens haveri är just nu under utredning men Holmöfärjan är fortsatt en svår nöt att knäcka för Trafikverket. Leden är Sveriges längsta med sina 5 sjömil men det är inte längden som är problemet.

– Den nordliga vinden i kombination med övriga förhållanden gör att den är bland de svåraste färjeleder vi har, säger Erik Froste, rederichef på Färjerederiet.

Tuffa väderförhållanden är Holmöledens baneman. Foto: SVT

Han säger att det heller inte går att ta in en större båt som skulle klara isen bättre eftersom de är mer djupgående och inte går in vid kajerna.

– Visst kan man bygga om kajerna, men det skulle handla om flera hundra miljoner i kostnader.

Erik Froste fortsätter med att säga att han förstår att Holmöborna vill ha en fungerande service men att det alltid kommer att vara dagar då det inte fungerar.

– Vi är så klart inte jättenöjda med den service vi har haft de senaste åren, men det är en besvärlig led, vi försöker hitta lösningar som ska funka både på kort och lång sikt, säger han till SVT.

Bild inifrån helikoptern under lördagens räddning. Foto: Privat.

Uppgivna röster från boende

– Man törs aldrig lita på att den går. I år har jag fått ta ut sex semesterdagar bara för att jag inte kunnat ta mig in till jobbet, säger Thomas Skoglund.

I natt bor han och frun Mona i övernattningslägenheten på fastlandet.

– Jag jobbar imorrn så då törs man inte åka ut. Alla som har jobb inne i stan måste ha en övernattningslägenhet eftersom vi inte kan lita på att färjan går, säger han.

Helena Elisabeth från Holmön är reservbåt.

– Vi kallar den tvålkoppen. Den gungar åt alla håll, säger Thomas Skoglund.

Vad hoppas du på? 

– Jag hoppas på att det kommer en lite bättre färja som klarar vinterklimatet. Det behöver inte vara en isbrytare, men en som kan köra i isrännan.

Den gamla reservfärjan, ”Tvålkoppen” Helena Elisabeth. Foto: SVT

Vintersäsongen innebär olika lösningar

Färjerederiets chef Erik Froste säger att man nyligen haft möte tillsammans med Trafikverket och Helikopterservice för att hitta lösningar så att det ska bli bättre på Holmön.

Den kortsiktiga planen är däremot samma som innan.

– När isen kommer slutar vi köra båt för annars kör vi sönder den, men innan isen har lagt sig ordentligt blir det helikopter tills svävaren kan ta över, säger han.

Vintersäsongen är den svåraste för Holmöfärjan. Foto: Olle Nygren

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.