Se när Löfven (S) tog första spadtaget för järnvägen och hör om hur han tog sig till Umeå. Foto: SVT

Här tar Löfven första ”spadtaget” för Norrbotniabanan

Uppdaterad
Publicerad

Under torsdagen tog Stefan Löfven (S) första spadtaget med en grävmaskin för Norrbotniabanan vid Ersmark i Umeå. Trots att bygget är överklagat och att finansieringen av hela banan saknas.

– Vi ska ta etapp för etapp och det ska ligga en räls längs hela Norrlandskusten, säger Löfven.

Det var ett stort medieuppbåd och många politiker som samlats när statsminister Stefan Löfven (S) tog det första spadtaget för Norrbotniabanan.

– Idag är det en historisk dag. Idag startar äntligen bygget av Norrbotniabanan, sa Stefan Löfven (S), under pressträffen.

Norrbotniabanan

Norrbotniabanan är en järnväg som är tänkt att binda samman Norrlandskusten mellan Umeå och Luleå med förlängning till Haparanda. Totalt är den beräknad att kosta 29 miljarder. Än så länge är banan bara budgeterad för sträckningen upp till Skellefteå.

Vi tvekar inte. De som är emot oss som tvekar. Vi ska ta etapp för etapp och det ska ligga en räls längs hela Norrlandskusten, säger Löfven.

Statsministern oroas inte överklagan

När det gäller överklagandet från boende är det ingenting som oroar.

– Det ingår i processen att människor får göra det. Jag tror att det löser sig under projektets gång, säger Löfven.

– Det här kommer att pågå under tio till tolv års tid tid och vi kommer att få överklagande som vi kommer att behöva hantera, säger Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon.

Enligt Trafikverket kommer inte det storskaliga arbetet igång förrän år 2020.

– Vi betraktar det som det första spadtaget eftersom vi firar att projektet har kommit med i den nationella planen och det vill vi uppmärksamma, säger Marie Eriksson på Trafikverket.

Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon och Stefan Löfven tog tillsammans det första spadtaget med varsin grävmaskin.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Norrbotniabanan

Mer i ämnet