Det är Skellefteå kraft som byggt en laddstation för elbilar i Malå under hösten. Bolaget har omkring 15 stycken i länet hittills, men planen är att bygga betydligt fler nästa år.
– Då ökar vi många gånger, men det är inte bara vi utan även konkurrenterna som bygger, säger Åke Persson, affärutvecklare hållbara fordon på Skellefteå kraft.
Den laddinfrastruktur som just nu byggs runtom i landet blir en viktig pusselbit i omställningen till en alltmer fossilfri fordonsflotta. I Malå är kommunens kortsiktiga mål att tio procent av kommunstyrelsens fordonspark ska bli fossilfri under nästa år, alltså 2020.
– Vi har alla ett ansvar att hantera en omställning där vi måste bli klimatsmartare och en del är att successivt komma bort från fossilberoende, säger Lennart Gustavsson (V), kommunalråd.
Första elbilen i Malå rullar i januari
Först ut i Malå med elbil blir det kommunala bostadsbolaget Malåbostaden som väntas börja köra en bil på el redan i januari. Beslutet att köpa in den grundar sig på ett rent miljötänk, enligt vd Daniel Risberg.
Är det kostnadseffektivt?
– Vi har inte kollat på det, utan vår intention är att gå med i allmännyttans klimatinitiativ och vara fossilfria till år 2030. Det är med den bakgrunden vi väljer att köpa in en elbil.
Han poängterar samtidigt att driften på en elbil är billigare och med de nya skatterna som kommer 2020 så blir skatten på en elbil betydligt lägre i jämförelse med en dieselbil. Men de är dyrare i inköp.
Tror på flera alternativ till elbilar
Kommunalrådet ser inte elbilar som det enda framtida transportalternativet i glesbygdskommuner som Malå. Det behövs, enligt honom, olika lösningar i olika delar av landet.
– Vi kanske måste kombinera, se över alternativen med vätgas, biogas och annat. Det finns en risk i att säga att en sak blir lösningen, säger Lennart Gustavsson (V).
Flera kommuner ser också över möjligheterna till att hålla fler möten via videolänk för att minska antalet transporter.